[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Knap var den sidste nytårsraket blevet fyret af, før 22 personer fra Det Danske Internationale Logistikcenter (DANILOG) ankom til Camp Olaf Rye.

Deres opgave er – groft sagt – at pakke lejren ned. De har seks uger til det – efter planen skal alt være pakket, og den sidste container være transporteret væk den 12. februar.

I Den Røde Hal går tre mænd rundt. De pakker materiel i containere. De har alle tre prøvet det flere gange før – ja, det er nogle erfarne herrer.



Jørn Kurt Andersen sørger for, at containeren bliver pakket optimalt. Den lille ”truck” kaldes en KOOI-APP, og den er meget nyttig i arbejdet med at pakke ned. Foto: Charlotte Holm Andersen.

Til dagligt sidder de i Vordingborg i logistikafdelingen ved DANILOG, men det er ikke uvant for dem at rykke udenlands i kortere eller længere tid.

- Vi er altid med til flytninger og lukninger af lejre, så vi har det på rygraden, fortæller Kim Westbjerg Petersen.

Materiellet skal til Danmark og bliver fragtet i containere med lastbil. Det tager typisk tre til fem dage, inden lastbilen med materiellet dukker op i Danmark.


Det er nogle store maskiner, der skal i spil for at flytte rundt på containerne i Camp Olaf Rye i disse dage. Foto: Charlotte Holm Andersen.

- Vi tæller materiellet op og pakker det ned, så vi er sikre på, det havner de rigtige steder derhjemme, forklarer Kim Westbjerg Petersen.

- Til DANILOG ender vi nok med at pakke cirka 25 containere. Og det er kun til DANILOG. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange containere, vi ender med at sende til Danmark, siger han.

Noget af det største, der skal hjem, er PMV’erne (pansrede mandskabsvogne). De skal ikke bruges i den nye lejr.

Motionsredskaber, udstyr til vandrensning og brandmaterielpakninger er ligeledes blandt det materiel, der skal transporteres til Danmark, da der ikke er behov for det i lejren i Novo Selo, som er danskernes nye tilholdssted i Kosovo.


Dette løbebånd skal også have en plads i en container, så Jørn Kurt Andersen og Claus Ambjørn Nielsen er i fuld gang med at flytte det. Foto: Charlotte Holm Andersen.

Materiellet bliver sorteret og nummereret, inden det havner i containerne. Containerne får også numre. Så er det hurtigt at finde frem til det, hvis der er noget, der skal bruges her og nu.

- Vi er nødt til at have det store overblik, for ellers sejler det, forklarer Kim Westbjerg Petersen.

Det er en større videnskab at pakke containerne, for det er vigtigt at udnytte pladsen.

- Vi vil helst ikke transportere luft, siger Jørn Kurt Andersen og forklarer, at det derfor er nødvendigt at måle materiellet både i højden og i bredden. Det er nemmest, når ting er stablet på Europa-paller, for de har jo standardmål. Det er kun højden, der kan være forskel på.



Claus Ambjørn Nielsen noterer, hvad Jørn Kurt Andersen kommer frem til af resultat med målebåndet. Foto: Charlotte Holm Andersen.

Men det er ikke bare målene, der er vigtige, når containerne skal pakkes. At materiellet bliver spændt ordentligt fast er også meget vigtigt, så det ikke kurrer rundt. Det kan skade andet materiel i containeren og i værste fald kan det gøre lastbilen ustabil.

Sidst, men ikke mindst, er vægten også en væsentlig faktor. Der må maksimalt være ti tons i hver container.

Der kan let ske misforståelser, der forsinker nedpakningen. Det kan ske, hvis der er noget, der er blevet afleveret og pakket, som stadig skal bruges eller som skal bruges i den anden lejr i Novo Selo. Desuden kan det ske, at noget farligt gods ved en misforståelse bliver pakket i den almindelige fragt.

- Det forsinker selvfølgelig, ikke i dagevis, nærmere i timer, siger Jørn Kurt Andersen.

Der er ikke meget tilbage i lejren nu, men nogle ting skal køre til det sidste og kan først pakkes ned den sidste dag, når lejren er forladt. Det drejer sig om eksempelvis generatorer, strøm og varme.

Camp Olaf Rye lukker efter planen den 12. februar 2010.