[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

En lørdag eftermiddag for en tid siden arbejdede to ingeniørgrupper i og omkring majsmarkerne for at skabe bedre overblik i terrænet fra patruljebaserne. Pludselig flængede et øredøvende brag luften. Eksplosionen kunne høres over hele Patrol Base Line, og da støvskyen var drevet væk, kunne soldaterne konstatere, at en feltbro over et større vandløb ved en af patruljebaserne var blevet sprængt.

- Det var en meget kraftig eksplosion. Dækpladerne fra broen blev slynget over 100 meter op i luften, fortæller Rasmus, som er delingsfører for ingeniørerne fra Skive. Fem danske soldater blev lettere såret. Situationen var på ingen måde optimal, idet dele af Charlie-kompagniets køretøjer nu stod på den sydlige side af vandløbet, afskåret fra patruljebaserne på nordsiden.



Broen samles med håndkraft.

Kort efter kom en deling fra Charlie-kompagniet, som sikrede området. Britiske minører afsøgte området for improviserede sprængladninger, og da de havde meldt området frit, begyndte ingeniørerne at arbejde på en midlertidig overgang ved hjælp af grus og faskiner. Dette viste sig at være en kompliceret opgave, idet vandgennemstrømningen var meget kraftig.

Ud på aftenen erkendte man, at det ikke var muligt at gennemføre den improviserede løsning. Charlie-kompagniets køretøjer var stadigvæk afskåret på den sydlige side af vandløbet.  Det blev i stedet besluttet at bygge en ny feltbro.

Dagen efter gik man i gang med at rydde op og fjerne resterne af den gamle bro.  Derudover gik ingeniørerne i gang med at gøre klar til broslagning. I de sidste lyse timer blev resterne af den gamle bro trukket væk fra broslagningsstedet.



- og løftes på plads.

Tredjedagen startede meget tidligt, da delingsfører Rasmus afsatte fikspunkterne for den nye bro, som danske og britiske ingeniørsoldater stod klar til at bygge. Forud herfor havde logistik-detachementet kæmpet en logistisk kamp for at kringle de store lastvogne med anhængere og den 11 tons tunge feltbro gennem et snævert bebygget område.

Ved solopgang var konvojen med broelementerne fremme. Charlie-kompagniet lå fortsat som en jernring omkring arbejdsstedet og sikrede, at ingeniørerne kunne arbejde.

Alle broelementerne, som vejer imellem 100 og 500 kilo, blev læsset af med håndkraft. Broen er konstrueret således at alle dele passer med millimeters nøjagtighed, og normalt vil delene glide på plads uden problemer. Men på grund af varmen og støvet skulle samtlige elementer først tørres rene for støv, før det lod sig gøre. Samtidig sneg temperaturen sig op over 40 grader, og luftfugtigheden var ekstrem høj.

Omkring middag stod broen klar og det første køretøj passerede. Forsyningslinjen til Patrol Base Line var atter intakt.

- Det var ikke som at bygge broen hjemme i Skive. Støvet, varmen, samarbejdet med udenlandske styrker og så det, at vi samtidig var under sporadisk fjendtlig beskydning, gjorde det til en udfordring. Vi havde ingen forberedelsestid, og opgaven kunne kun løses ved føring, mine konstablers professionelle indstilling og vilje. Og så en god mængde ”Jysk hydraulik.” fortæller Rasmus og peger på overarmen, da han nogle dage senere ser tilbage på indsatsen.



Første køretøj over den nye bro.

- Arbejdet omkring Patrol Base Line har været omfangsrigt, og antallet af forskellige opgaver har virkelig krævet en indsats fra alle våbenarter. Opgaverne indebærer dog ikke kun dansk militær indsats, men også et samarbejde med de lokale landmænd. Vejen, som binder de fire patruljebaser sammen i Patrol Base Line, er placeret på et dige, som er hævet over de omkringliggende marker.

For at hindre, at Taleban får adgang til vejen, har det været nødvendigt at etablere et område omkring vejen, hvor træer og andet grønt er fældet eller bortsprængt. Den lokale befolkning er nu blevet inddraget i denne proces, da det er dem, der har styr på vandingskanalerne omkring diget og dermed kan afgøre hvilke marker, som skal være vandede af hensyn til afgrøden.

Samtlige soldater, der blev lettere såret i forbindelse med bygningen af den ny bro, er  alle friske igen og tilbage på arbejde rede til nye opgaver, slutter Rasmus.