[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Både britiske og danske ingeniørsoldater har haft rigtig meget at se til i den første fase af operation Lmariz Tufaan. En af de ingeniører, der var med ude ved de fire patruljebaser, der samlet kaldes Patrol Base Line, er Thomas Frandsen, oversergent, NK-deling i Ingeniørdetachementet.

 
Britiske ingeniører rykker træer op med køretøjer


- Der skulle ryddes træer, der skulle sprænges forladte compounds (beboelser), der skulle bygges vej og overgange, der skulle bygges patruljebaser op, og vi har arbejdet tæt sammen med briterne, som har fundet en masse IED’er (improviserede sprængladninger) og bortsprængt dem, så de ikke skulle stoppe os i løsningen af opgaven. Det var afsindigt varmt at arbejde deroppe, så det krævede også, at vi skiftedes lidt til at løse opgaven internt i detachementet, siger han.

Samarbejdet med briterne var ifølge Thomas en fornøjelse. Begge nationer har styrker på ingeniørområdet. Når de slås sammen, skaber synergieffekten mellem de to teams hurtige og især synlige resultater.

- Vi har et rigtig godt samarbejde med dem. De har nogle rydningskapaciteter, som vi ikke har. Maskinmæssigt har de flere, lidt større og lidt anderledes maskiner end os. Men vores plov gjorde det meste af arbejdet. Vi lavede en masse spor og pløjede den eksisterende vej op til Malvern. Det var egentlig ikke meningen, at det var vores maskine, der skulle gøre det, men det gjorde den, og det gjorde den godt, siger Thomas.

Klar til Hold 10
I det vanskelige terræn omkring Patrol Base Line er det at fælde træer og lægge vej ikke noget, der uden videre kan gøres. Udover de åbenlyse risici ved de mange IED’er, der er i netop det område, er der også stor risiko for, at de mange tunge militærkøretøjer kommer til at køre fast i sandet. Ingeniørdetachementet har brugt megen tid på at tage højde for alle tænkelige detaljer. Derfor er det også en stor tilfredsstillelse at se resultatet af en så omfattende og omfangsrig opgave.



 
IKK (infanterikampkøretøj) på vej over bro. Området omkring Patrol Base Line var et vanskeligt terræn for store militære køretøjer. Broer over vandløb gjorde det muligt at få infanterikampkøretøjerne frem, så kamptropperne kunne beskytte ingeniørerne under løsningen af opgaven.



- Vi kan se en kæmpe forbedring i Patrol Base Line. Det er godt at vide, at Hold 10 får nogle rigtig gode forudsætninger for at opretholde det arbejde, vi har lavet. Og det er der ingen tvivl om, at de har fået. Vi har bygget patruljebaserne op for at bevare indsigten på vejen. Der kan let komme forsyninger og forstærkninger ad vejen. Det, at vi har fået ryddet så mange træer og forladte compounds, som Taleban før kunne angribe fra, og det, at vi kan overvåge hele området. Det er det hele værd, siger Thomas.

Den Danske Kampgruppe er international

Den Danske Kampgruppe består i dag af næsten 1400 tropper.

  • Cirka 676 er danskere

  • Cirka 568 er briter

  • Cirka 150 er amerikanere

Herudover samarbejder vi med to kandakker, 3. kandak på cirka 600 afghanske soldater i Upper Gereshk Valley og 6. kandak på cirka 700 afghanske soldater, som varetager sikkerheden på Highway 1 sammen med et amerikansk kompagni fra US Marine Corps, som er en del af Den Danske Kampgruppe.