[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Broprojektet blev gennemført syd for patruljebasen Bridzar over DAK-kanalen udenfor Gereshk.
De to første dage gik med tekniske indøvelser på landjorden, så samarbejdet mellem enhederne blev finpudset.

- Vi trænede ved at sætte broen sammen inde i lejren, så alle kom på omgangshøjde. Fordi der var tale om et dansk-britisk projekt, var det vigtigt, at der var en fælles forståelse af de forskellige kommandoer. Nogle af broelementerne vejede flere hundrede kilo, så risikoen for skader var i høj grad til stede i tilfælde af eventuelle misforståelser, fortæller Christian, delingsfører for de danske ingeniører.



Danske og britiske soldater løfter i flok. Foto: THF Camera Team.


Med øvelsesfasen vel overstået indledte soldater fra minerydderenheden Brimstone tredjedagen med at sweepe området, hvor den nye bro skulle opføres. Derefter rykkede ingeniørtropperne frem med den nye bro.

- Det var lidt som at bygge med legoklodser i XXL-størrelsen. Jeg synes, at vi fik et godt udbytte af de to dage med forberedelse og øvelse. For eksempel var folk matchet korrekt i højden, så der hele tiden var balance, når de løftede, siger Christian om forløbet, der gik planmæssigt og smertefrit.



Den nye er bro tæt på at være fuldendt. Ude til højre venter den gamle danske bro på sin skæbne.


Den sidste af de fire dage var som at se en film baglæns. Den danske bro, der hidtil har ligget på stedet, blev stykvis pillet fra hinanden og transporteret til PB Clifton, hvor de cirka 16 tons stumper nu skal tælles op, vaskes og på et senere tidspunkt fragtes tilbage til Danmark.

Den britiske bro over kanalen lever dog også kun på lånt tid i Helmand. Planen er, at der på længere sigt skal opføres en permanent bro på stedet.



Soldaterne markerer afslutningen på projektet.