[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Gennem de næste to måneder skal UNIFIL hold 4 transportere 10.000 mand til og fra Beirut Lufthavn. En tur, der varer mellem 16 og 18 timer.

- Afhængigt af, hvor i vores ansvarsområde den nation, vi skal rotere, hører til, og hvordan flyene lander i forhold til hinanden i Beirut, så varierer opgavens længde en smule, forklarer kaptajn og delingsfører Mette Matthiesen, der er ansvarlig for planlægningen af de mange transporter.



Det er et smukt og varierende landskab, de danske soldater kommer igennem, når de kører deres rotationsture for de forskellige nationer.


En typisk rotation er med afgang om eftermiddagen fra den danske lejr i Naqoura, og så er kolonnen tilbage næste morgen. Bilerne bliver klargjort, og så smutter soldaterne i seng for at være klar til næste kørsel. Nogle dage er det allerede sidst på eftermiddagen igen.

- De er spændt godt for den kommende tid, men det er de trænet til, siger Mette Matthiesen, der dog understreger, at træthed er en gyldig grund til at melde fra til en kørsel.

- Sikkerheden er vores førsteprioritet, og vi passer godt på vores folk, så de kommer og fortæller det, hvis de trænger til et længere hvil, supplerer seniorsergent Kurt Holst, der er næstkommanderende i transportdelingen. Han vælger, hvem der skal sidde bag rattet i køretøjerne.

- Vi tilstræber selvfølgelig, at de ikke skal køre igen samme dag, som de er kommet hjem, forklarer han.

Under de lange transporter hviler og sover soldaterne i deres køretøjer eller på medbragte feltsenge, når de gør holdt i Beirut Lufthavn.