[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Ifølge Helmandplanen trækker vi inden længe de danske styrker ud af Patrol Base Line (PBL). Men det er lettere sagt end gjort. Der er planlagt en del transportture mellem PBL og Camp Bastion. Det har den danske transportdeling ikke kapacitet til, når de resterende baser i det danske ansvarsområde også skal genforsynes.

Derfor har danskerne nu bedt briterne om at overtage opgaven med at genforsyne de fremskudte baser, Rahim og Khar Nikar. En opgave briterne alligevel får ansvaret for, når danskerne til foråret overdrager ansvarsområdet til en britisk kampgruppe.



En dansk MAN lastbil, på vej til Rahim

Briterne har taget godt imod opgaven og har i november været til ”oplæring” ved den danske transportdeling. Briterne har fået overdraget erfaringer og procedurer og skabt et overblik over terrænet. Der er endnu ikke fundet en mere effektiv måde at håndtere transporten på, og briterne kører nu videre med den ”danske model”. Og det er vel et godt tegn – set fra vores synspunkt.

I transportdelingen er der blandede følelser, når de nu drager ud på de sidste ture i den nordligste del af det danske ansvarsområde. Det er et stort arbejde at planlægge, tilrettelægge og gennemføre et såkaldt IRG (Immediate Replenishment Group). Delingen har allerede været meget igennem. Køretøjer, der skulle trækkes hjem på grund af motorproblemer eller har fået sprængt et hjul af, når en af lastbilerne har ramt en vejsidebombe. Det har også resulteret i et par overnatninger i ørkenen.


Større fleksibilitet
Overdragelsen til briterne gør det lettere for os, når vi hjemtager materiel fra PBL, selvom genforsyning er transportdelingens eksistensgrundlag. Den logistiske opgave i PBL bliver en stor mundfuld, så delingen får ikke tid til at slappe af, før opgaven er fuldført.

På hold 12 er det blevet til hele ni IRG til Khar Nikar og otte til Rahim. Gennemsnitligt svarer det til genforsyning hver anden uge til hver lejr. Turen til Khar Nikar har oftest været eskorteret af Bravo kompagniet på den østlige side af Helmandfloden, mens turen til Rahim har været eskorteret af Sikrings- & Eskortesektionen.

Genforsyningen er dansk styret, selvom vi ofte har fragtet britisk materiel og lånt køretøjer fra briterne. Nu bliver opgaveløsningen med omvendt fortegn. Vi støtter stadigvæk briterne en gang i mellem, men ansvaret er britisk, selvom vi afgiver materiel og lastbiler.

Det bliver en spændende tid, vi går i møde. Store forandringer ifølge Helmandplanen, der så småt viser sig, både på et praktisk og taktisk niveau.



En lang og stenet vej gennem ørkenen