[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Kun få timer før, Lars Løkke Rasmussen returnerede til Danmark efter sin 36 timers lynvisit til Helmand, overværede statsministeren overdragelsen af de første 20 af i alt 40 styk af den nye, såkaldte MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) til Den Danske Kampgruppe i Helmand. Overdragelsen skete samtidig med, at statsministeren talte til de danske soldater, som gør tjeneste i den danske Camp Viking, som udgør en del af det enorme basekompleks Camp Bastion.



Statsminister Lars Løkke Rasmussen og chefen for Den Danske Kampgruppe, ISAF 11, oberst Jens Riis, monterer en dansk militær nummerplade på den første danske MRAP.


Som en del af overdragelsesceremonien monterede Lars Løkke Rasmussen og chefen for Den Danske Kampgruppe, ISAF 11, oberst Jens Riis, en dansk militær nummerplade på den første af de nye danske MRAP’s. Straks herefter gik Dannebrog til tops på køretøjet.

Statsministeren benyttede også lejligheden til at takke de tilstedeværende amerikanske repræsentanter for udlånet og dermed for den ekstra sikkerhed, som de nye køretøjer vil tilføre de danske soldater.



Oberst Jay Malik, der repræsenterede De Forende Stater, blev takket af både chefen for Den Danske Kampgruppe, ISAF 11, og statsminister Lars Løkke Rasmussen.


Til stede ved overdragelsesceremonien var også en tilfreds amerikansk oberst Jay Malik. Han har med tilfredshed fulgt implementeringen, der fra amerikansk side har været styret af United States Marine Corps, 1st Marine Expeditionary Force.

Anskaffelse i rekordtempo
De nye biler blev officielt overdraget til chefen for Den Danske Kampgruppe af civilingeniør Knud Vibenfeld, der leder sektionen for pansrede hjulkøretøjer i Forsvarets Materieltjeneste (FMT), og som har fungeret som projektleder:



Statsministeren taler til de danske soldater i Camp Viking. Til højre chefen for Den Danske Kampgruppe og Knud Vibenfeld, der er leder af sektionen for pansrede hjulkøretøjer i FMT.


- Den normale procedure for tilvejebringelse af materielsystemer tager adskillige år, men alle kunne se, at vi med flere og flere angreb med vejsidebomber ikke havde den tid til rådighed. Da det viste sig muligt at låne disse MRAP’s, sendte forsvaret en anmodning til United States Central Command.

Og der er faktisk tale om en anskaffelse i rekordtempo. FMT blev i juni 2010 anmodet om at undersøge mulighederne for at tilføre MRAP-kapacitet til styrken i Helmand. I Kuwait fandtes et antal brugte, renoverede MRAP’s, som kunne opfylde kampgruppens behov. Aftalen blev ratificeret af den amerikanske kongres, og i november 2010 blev udlånet bekræftet, så de sidste aftaler om levering kunne indgås før årsskiftet.

 

Honnør for flaget – Dannebrog går til tops på den første danske MRAP.
Sådan fungerer aftalen
Officielt hedder det nye køretøj Cougar 6x6 (den har seks hjul med træk på alle seks hjul). Det er en terrængående lastbil med hævet mandskabskabine og en tung V-formet bund, som kan bortlede trykbølgen ved påkørsel af IED'er (improviserede sprængladninger). Alt, hvad der sidder under den beskyttede mandskabskabine (aksler, motor, hjul), kan udskiftes relativt hurtigt og let – og dermed billigt, hvis køretøjet rammes.


MRAP'en er et supplement til kampgruppens nuværende køretøjer og skal anvendes som taktisk puljekøretøj. Den kan transportere op til 10 soldater inkl. kører og vognkommandør eller anvendes til transport af materiel og forsyninger. Det er meningen, at personellet skal kunne sikre og forsvare sig fra køretøjet både under kørsel og holdt.


Forsvaret forestår almindelig vedligeholdelse  så som skift af olie og pærer. Herudover varetages vedligeholdelsen af US Marine Corps i Camp Bastion, hvortil køretøjerne også er leveret kvit og frit fra det amerikanske lager i Kuwait. Når omskolingen til de nye biler er overstået, ruller de første ud i ørkenen. 








Nye kræfter til soldaterne i Helmand. Om få uger ruller de første MRAP’s ud i ørkenen.