[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]
På det store hovedværksted for de danske soldater i Helmand er det ikke top tunede racerbiler, men derimod kampvogne, Piranhaer og Cougar MRAP’s der kommer under skruenøglen. Mekanikerne står dog til rådighed 24 timer i døgnet, og hvis en vogn skal være klar til kamp nu, så arbejder de igennem til den er færdig nøjagtigt som på et formel 1 værksted.
På det store værksted i Camp Bastion arbejder i alt 29 danske mekanikere. De skruer på både radioer og hjulbolte på de mange forskellige og meget specielle militære køretøjer, soldaterne bruger i Helmand. Her tilser de alt fra 60 tons tunge kampvogne og pansrede terrængående lastbiler til helt almindelige folkevognsbusser, der ligner de fleste andre biler i Danmark.
Hovedværkstedet i Camp Bastion udfører både bilsyn og reparationer på alle soldaternes køretøjer i Helmand.
Et par stykker af mekanikerne er dog normalt sendt til Camp Price, hvor de både vedligeholder og foretager de mest nødtørftige reparationer på Viking kompagniets og dets støtteenheders omfattende vognpark.
Våben og bilsyn
Udover mekanikere, der kan skrue på køretøjerne og få hjulene til at rulle, har værkstedet også et par specialuddannede våbenmekanikere og elektronikmekanikere. De førstnævnte tager sig af alle former for reparation og vedligeholdelse af våbensystemer som pistoler, maskingeværer og de kraftige 120 mm. kanoner på kampvognene.
Elektronikmekanikerne er specialister i radioer og andet elektronisk udstyr, mens det er motormekanikerne, der står for vognenes elektriske udstyr.
På værkstedet gennemfører de også syn. Synsmanden kommer jævnligt ned fra Danmark og kontrollerer køretøjerne efter alle forskrifter fuldstændigt som ved et civilt bilsyn hjemme. Der er dog en væsentlig forskel. Hvor den danske private bilpark kommer til syn hvert andet år, så kommer militære køretøjer i Afghanistan igennem samme mølle hvert eneste år for at give soldaterne den bedst mulige sikkerhed.
Multinationalt værksted
Værkstedet servicerer kun det danske kontingent i Helmand, men de danske mekanikere er ikke alene. Det er et multinationalt værksted, hvor der også er 12 mekanikere, der er hyret gennem det civile firma Supreme. De kommer fra hele verden, og hjælper de specialiserede danske mekanikere med at tage sig af de mere almindeligt forekommende reparations og service opgaver.
12 udenlandske mekanikere fra det civile firma Supreme tager sig af de mest almindelige reparationer på blandt andet Piranha'er
Supremefolkene hjælper godt til på lastbiler, pansrede mandskabsvogne og Piranhaer, men Leopard kampvognene får de ikke lov til at pille ved. De meget særegne og dyre køretøjer bliver kun puslet af specialuddannede danske kampvognsmekanikere, der er certificeret af fabrikken i Tyskland. Der er dog også biler, danskerne ikke selv tager sig af. Det er de leasede amerikanske Cougar MRAP’s, der har deres helt eget lille team på tre amerikanske teknikere.
Kampvognsmekanikerne er højt specialiserede og certificerede fra fabrikken i Tyskland.
Hovedværkstedet i Camp Bastion gennemfører månedligt 300 reparationer. Derudover kommer syn og eftersyn. I modsætning til et almindeligt dansk værksted er mekanikerne altid på kald, og hvis en kampvogn eller Piranha skal laves her og nu, arbejder de nat og dag som på ethvert andet formel 1 værksted under et racerløb.