[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]
Det var en god rotationsplan - lige indtil tirsdag aften. Danish Air Transports (DAT) MD 83’er, som forsvaret havde chartret til at gennemføre rotationsflyvningerne, står klar på startbanen i Camp Bastion, og piloterne gennemfører deres rutinemæssige kontrol af maskinen, da de registrer en fejl i en af flyets computere. Konsekvensen er, at flyet ikke kan lette tirsdag aften, så det kan ankomme onsdag.
MD 83, Danish Air Transport
Hjemme i Danmark modtager medarbejderne i ”Movement and Coordination Center”, til dagligt kaldet MCC, meddelelsen om, at flyet har tekniske problemer denne tirsdag aften. MCC er den afdeling ved DANILOG, som i samarbejde med Hærens Operative Kommando (HOK) og Flyvertaktisk Kommando (FTK), planlægger alle flyvninger til og fra Afghanistan. Der bliver udsendt sms meddelelse om forsinkelsen, og der bliver lagt en nyhed på DANILOG hjemmeside om en forventet 24 timers forsinkelse.
Det er Lufttransportelementet ved FTK, der er ansvarlig for Danmarks strategiske lufttransport, som reguleres af forsvarets leasingaftale ”LARK”. Det Australske brookerfirma, ADA Gold, har indgået LARK kontrakten med Danmark, som omfatter et passagerfly og to fragtfly. ADA Gold har indgået aftale med to flyoperatører. Dels Danish Airtransport, DAT i daglig tale, til at gennemføre passagerflyvningerne for det danske forsvar. Og dels flyoperatøren Maximus til at gennemføre godstransport med fly af typen IL-76.
Lufttransportelementet ansøger desuden om overflyvningstilladelser. Når almindelige mennesker skal flyve over lande er der normalt ingen problemer og det tager ca. 24 – 48 timer at få tilladelsen. Når det drejer sig om soldater er alle lande potentielt interesserede i, hvorfor man flyver over deres område med 120 soldater. Derfor tager det helt op til fire uger at få tilladelserne, som knytter sig specifikt til det ansøgte fly. |
Flyets tekniker tilkaldes. Han går i gang med at fejlfinde i de komplicerede tekniske systemer. Til at hjælpe sig, er han i dialog med DAT’s teknikerteam i Danmark. Sammen konkluderer de, at det er nødvendigt at udskifte computeren. Det aftales nu, at den nye computer bliver håndbåret af en af DAT’s medarbejdere fra Danmark via Dubai til Camp Bastion, hvor den ankommer torsdag. Der bliver nu udsendt en ny sms meddelelse om forsinkelsen, og der bliver lagt en opdateret nyhed på DANILOG hjemmeside om yderligere 24 timers forsinkelse.
Cockpittet i en MD 83.
Torsdag eftermiddag ankommer den nye computer, og teknikerne begynder straks at installere den, men det viser sig, at computeren ikke løser problemet. Nu begynder en ny fejlfinding i det snævre og varme cockpit. Trods frustration og ærgrelse fortsætter teknikerne med fejlsøgning om fredagen i de komplekse datasystemer - nu også med assistance fra flyets producent, McDonnell Douglas. Men efterhånden som tiden går den fredag eftermiddag, må man konstatere, at flyet ikke kommer i luften fredag aften.
En kaskade af begivenheder begynder nu at udfolde sig for at få soldaterne hjem. Hærens Operative Kommando gav fredag eftermiddag ordre til, at alle muligheder for at få soldaterne hjem skulle undersøges. ALLE muligheder! Både HOK, FTK, DANILOG og Det Nationale Støtte Element (NSE) i Afghanistan begynder nu parallelt at finde andre transportmuligheder – såvel vores allierede i Afghanistan som kommercielle luftfartsselskaber blev kontaktet for at finde ledige flysæder ud af Afghanistan.
I løbet af fredag aften opstår der en løsning hos Diplomat Freight Services, eller bedre kendt som DFS, som er et af de flyselskaber, der flyver på Camp Bastion. De har ledige sæder ud af Afghanistan til Dubai. Derfra skal soldaterne med kommercielle fly til Københavns Lufthavn i Kastrup. Danmark kunne få 60 pladser til afgang lørdag, 35 pladser med afgang søndag og 40 pladser med afgang mandag.
Ramadan falder i år fra den 20. juli til den 18. august. I denne periode valfarter millioner af muslimske pilgrimme til Mekka. Det giver ekstra travlhed i lufthavnene - også i Dubai
Lige så snart bekræftelsen var kommet begyndte MCC, at booke billetterne hos forskellige civile flyselskaber. En proces, der tog nogle timer, da alle billetterne skulle bookes på den enkeltes navn. Uagtet, at MCC booker billetter efter den nye flyveplan, undersøger NSE’et i Camp Bastion fortsat, om der ikke skulle være ledige pladser hos nogle af vores allierede samarbejdspartnere.
Natten mellem fredag og lørdag
Englænderne bekræftede i løbet af natten mellem fredag og lørdag, at de havde 60 pladser på deres Tristar maskine med afgang søndag. Flyet ville dog flyve til den engelske militærlufthavn Brize Norton i det sydvestlige England. Derfor begyndte HOK og FTK nu arbejdet med at finde flytransport fra England til Danmark. Gennem vores allierede samarbejdspartnere kom der søndag bekræftelse på, at vores soldater kunne komme hjem med et svensk Hercules fly. Det ankom mandag morgen klokken ti minutter i fire til Flyvestation Karup.
TristarTriStar'en har været anvendt som et militært tankfly og til transport af
passager og last. Royal Air Force råder over ni fly i fire varianter, som tidligere
fløj for British Airways og Pan Am.
Samtidig udsender Lufttransportelementet og DAT en flyveplan for en erstatningsmaskine til MCC med deres MD 87 maskine, som ankommer søndag til Camp Bastion. Udover ledige flysæder, medbringer det endnu en af DAT’s teknikere samt mere fejlsøgningsudstyr.
Søndag
Flyet stod i Grønland, hvorfra det ikke kunne tage af sted på grund af dårligt vejr. Derfor kunne det først lande i Camp Bastion i løbet af søndagen. Flyet har plads til 120 passagerer og havde den fordel, at det var forhåndsgodkendt som reservefly til flyvning med soldater og har fået diplomatisk overflyvningstilladelse.
DAT er ikke MayBe Airlines
Den spøgefulde betegnelse ”MayBe Airlines” har blandt udsendte soldater i mange år været anvendt om flyoperatører, der har vist sig ustabile med mange forsinkelser, når de har skullet til og fra missionsområder rundt omkring i verden. Med kun tre tidligere væsentlige forsinkelser af tekniske årsager, ud af vurderet ca. 150 returflyvninger til Afghanistan på to et halvt år, kan man ikke berettiget anvende denne betegnelse om forsvarets aktuelle flyoperatør, DAT. |
Reserveflyet kan godt have andre opgaver og flyve på andre ruter. For eksempel, som det er i øjeblikket, at fragte feriegæster til det sydlige Europa og tilbage igen. Det dårlige sommervejr i Nordeuropa har trukket store veksler på den samlede flyflåde i Nordeuropa. Derfor var det næsten umuligt at finde et ledigt fly, der kunne erstatte flyet der havde ”soldateroverflyvningstilladelsen”, så det kunne hente de danske soldater hjem igen. Den muslimske Ramadan trækker desuden mange pilgrimme til den arabiske halvø, hvorfor det var en særligt stor udfordring at skaffe tilstrækkeligt mange pladser i civile rutefly fra Dubai til Kastrup.
Det lykkedes at finde et erstatningsfly til erstatningsflyet, og vejret klarede op i Grønland, så det kunne sendes af sted til Camp Bastion og bringe de sidste 120 soldater hjem søndag aften med ankomst i Danmark mandag morgen.
Mandag
Nu er soldaterne kommet hjem. De sidste af de forsinkede satte foden på dansk grund mandag eftermiddag kl. ca. ti minutter i fire. Men dermed var MCC’ets opgave ikke afsluttet. Soldaterne havde fået tilbudt at få ”pick-up service” fra lufthavnen til den garnison, banegård, eller lufthavn soldaterne ønskede. I den oprindelige plan var der kun fem, der havde ønsket transport. De fleste sørgede enten selv for transport eller blev hentet af deres pårørende, som måske havde taget fri for at modtage de hjemvendte soldater.
Pick-up planer bliver løbende revideret og ændret afhængigt af ønskerne. Til sidst var man oppe på femte reviderede plan. Hver gang landingstidspunktet blev ændret, samledes soldaterne på den støvede paradeplads i Camp Bastion. Her blev de orienteret om ændringer i flyafgange og spurgt, hvem der ønskede pick-up service ved ankomst. Behovet steg for hver ændring. Første gang var der fem interesserede, og til sidst var der 60 soldater, som ønskede transport til forskellige steder. Til transporten bliver der trukket på alle ledige kapaciteter i og udenfor forsvaret. Personbiler, minibusser, store busser, tog, taxa og indenrigsfly. Og det skal gå hurtigt en gang imellem.
Prioritering.
Der var blevet foretaget en prioritering i Afghanistan, så dem, der havde særlige forhold, kunne komme hurtigst hjem med den første afgang. Det kunne dreje sig om fødsler, dødsfald i den nærmeste familie, begravelse eller at nogen havde bestilt en ferie med familien.
En soldat havde for eksempel bestilt en ferie med sin kæreste til Rhodos. Kæresten var allerede taget af sted. Da han ikke havde civilt tøj med, blev det aftalt, at forældrene kørte hans rejsekuffert til hovedvagten på Dragonkasernen i Holstebro, hvor den så blev afhentet.
Kufferten blev herefter transporteret med et køretøj, der alligevel skulle til Københavns Lufthavn i Kastrup. Køretøjet ankom næsten samtidig med at flyet fra Dubai landede. Terminalholdet, der havde vagten i Kastrup den dag, fik forenet soldat og kuffert og sørgede for at han kan komme hurtigt gennem sikkerhedskontrollen, så han kunne nå flyet til Rhodos. Den ambitiøse plan lykkedes ved hjælp af en række medarbejderes dedikerede indsats og soldaten formodes at vær genforenet med kæresten et sted i det græske øhav, da vi ikke har hørt andet.
Pick-up planen bliver konstant justeret og planlægningen slutter først, når terminalerne i lufthavnene er lukkede og alle soldater er kommet frem til deres bestemmelsessteder. Natten til mandag den 13. august lokaliserede teknikerne ved hjælp af fejlsøgningsudstyret fejlen til en sensor, der leverer data til flyets computere. Nu er fejlen rettet og rotationsplanen tilbage på sporet, og ankomsten, planlagt til onsdag morgen den 15. august kl. 06.40 i Roskilde Lufthavn og kl. 08.10 i Flyvestation Karup ankom begge steder en halv time før planlagt.
Alle medarbejdere ved DANILOG, MCC, HOK, FTK, DAT, og NSE er klar til igen at arbejde på højtryk for at få alle soldaterne sikkert og ordentligt hjem til deres pårørende.
Tak til alle medarbejdere for deres indsats, og tak til soldater og pårørende for - trods alt – at udholde de frustrationer, der naturligt opstår, når en hjemrejse bliver forsinket.
Kilde: DANILOG