[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]
Der er meget begrænset infrastruktur i Sydsudan, cirke 300 kilometer veje, så der er god brug for tungt ingeniørgrej, der også kan bruges til at grave brønde og rørføringer. Foto: Hans Carøe.
Tjenesten foregår i Juba, Sydsudans hovedstad, hvor såvel UNMISS hovedkvarter (UN House) og den logistiske base (Tomping) ligger. Da danskerne ”kun” udsendes i et halvt år ad gangen, bliver hele tjenesten fastholdt i Juba.
Ingeniørofficerer fra andre lande, der udsendes i et helt år, bliver indledningsvis sendt ud til en af de ti stater, som Sydsudan er opdelt i. Efter seks måneder bliver de enten fastholdt i funktionen i staten eller deployeret til Juba for at udnytte den optjente viden i Engineer Section i Juba til gavn for hele missionsområdet.
Næst efter de seks infanteribataljoner er ingeniørkompagnierne en særdeles vigtig styrke til støtte for missionen. Med i alt 1100 mand udgør de fire ingeniørkompagnier godt 15 % af hele den militære styrke i UNMISS. Ingeniørkompagnierne kommer fra Bangladesh, Japan, Kina og Korea.
Naturligvis er der tale om kompagnier, der har udførelse af konstruktionsarbejder som deres primære kompetencer, men nogle af kompagnierne kan også udføre andre ingeniøropgaver som blandt andet minerydning, ammunitionsrydning og brobygning. De medbringer eget tungt ingeniørmateriel som bulldozer, grader, gravemaskiner, rendegravere, dumpers med mere.
Foruden at udføre opgaver for missionen i lejrene deltager ingeniørkompagnierne også i opbygning af det civile samfund. Der er således i Juba til gavn for infrastrukturen blevet bygget både broer og veje.
Bygger 45 lejre
Ingeniøropgaverne består af opbygning og udvidelse af de lejre, som UNMISS har behov for. Sydsudan er som nævnt opdelt i ti stater, og i hver stat er der etableret en større UN-lejr. Derudover er der et antal mindre regionale lejre og kompagnilejre i hver stat.
Slutmålet er at få etableret 45 større og mindre lejre fordelt ud over hele landet. Lejrene er placeret i forhold til opgaver og vurdering af behov i relation til situation, befolkningstæthed og områder med særlige problemer.
For nyligt er der flyttet ekstra enheder til staten Jonglei, hvor der i den seneste tid har været en del problemer med kvægtyverier og kampe mellem den officielle hær, Sudan People Liberation Army, og oprørsstyrker og/eller bevæbnede kriminelle grupper.
Så selv om landet er blevet selvstændigt og får støtte fra UNMISS til opbygningen, er der altså ikke fred. Det går også ud over UN en gang imellem. I december blev en FN-helikopter skudt ned og besætningen på fire mand dræbt, og for nylig er en UN-kolonne blevet beskudt af oprørere og en indisk major ramt i ryggen af to skud – heldigvis ikke dødeligt.
Vejr og terræn skaber store udfordringer, når der skal bygges nye lejre. Der skal bruges meget og tungt ingeniørmateriel til så godt som alt.
”Byggemarked” med transportudfordringer
Opgaven som ingeniørofficer i Engineer Section i Mission Support-søjlen i UNMISS’s organisation går for det meste ud på at planlægge leverancen af materialer til byggerierne, reagere på rapporteringerne og justere prioriteringen af opgaverne.
Transport af materialer ud til staterne er en helt specielt krævende opgave i et land som Sydsudan.
Landet er cirka 15 gange så stort som Danmark, og vejnettet er katastrofalt dårligt. I hele Sydsudan er der mindre end 300 kilometer asfaltvej. I den tørre periode, som er fra januar til april, skal lastvognskonvojer levere mest muligt materiel ud til ingeniørerne i de enkelte stater.
Når regnen sætter ind omkring april/maj, er det ikke længere muligt at køre ud til lejrene, og så må UNMISS benytte den store transporthelikopter MI-26, som er en særdeles vigtig transportkapacitet.
Udførelsen af ingeniøropgaverne styres decentralt af en State Engineer, som er en civilansat ved UN. I de fleste stater, og især der, hvor ingeniørkompagnierne er placeret, er der en næstkommanderende, som er major og ingeniørofficer.
Foruden ingeniørkompagnierne og deres kapaciteter har de enkelte stater også lokalt ansatte håndværkere og ingeniørmaskiner anskaffet af UN. Såfremt der opstår behov for yderligere ressourcer, bliver der tegnet kontrakter med entreprenørfirmaer enten fra Sydsudan eller fra de omkringliggende lande som eksempelvis Uganda og Kenya.
Den danske ingeniørofficer har senest medvirket til, at et ingeniørkompagni fra Bangladesh, der er stationeret i Juba, skal yde støtte til et lokalt børnehjem. Børnehjemmets område skråner, og for at undgå at gårdspladsen konstant bliver oversvømmet under regntiden, har ingeniørkompagniet fået til opgave at grave afvandingsgrøfter og planere en del af området.
I September 2012 accepterede Danmark på forespørgsel fra UN i New York at besætte funktionen – indtil videre i tre år.
Major Hans Carøe fra Ingeniørregimentet i Skive kom til missionen ultimo november 2012.