[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Med et budget på 90 millioner amerikanske dollars om året rangerer Fuel Unit som nummer to på budgetlisten og er en del af den civile søjle i den integrerede UNMISS mission i Sydsudan.

Fuel Unit, hvis opgave primært er vedligeholdelse og tegning af nye kontrakter med civile brændstofleverandører til missionen, planlægning af genforsyning til team sites og kontrol af brændstofforbruget i hele missionen, er spredt ud over missionsområdet, som er inddelt i tre centre; Juba (også hovedkvarter HQ), Malakal og Wau. I hvert center er der yderligere et antal team sites, som alle bliver forsynet med brændstof fra det primære center.



Som den tredje dansker i streg sidder major Jesper M. V. Severinsen som Fuel Officer med Fraud Prevention som den primære arbejdsopgave. Fotos: Jesper M. V. Severinsen.


I hvert center er der en fuel officer samt op til to fuel assistenter. Deres arbejde består i at melde ind til HQ om forbrug og heraf behov, samt tomme tønder og særlige ønsker fra blandt andet Sudan People’s Liberation Army (SPLA) og State Guvernors. De skal ligeledes gennemføre kontrol af det faktiske forbrug, som hovedkvarteret efterfølgende laver statistik på med de foregående måneder som grundlag.



Kort over nuværende brændstofdepoter i Sydsudan. Klik på kort.


Opgaver
Sammen med sektionen er Fraud Prevention Officer (FPO) ansvarlig for at føre kontrol med forbruget af brændstof i missionsområdet. Dette indebærer blandt andet besøg på fuel sites, udfærdigelse af statistikker, vejledning og uddannelse af Troop Contingent Contributor (TCC) og andre UN-organisationer, samt, som det seneste, uddannelse af en indisk Petroleum Platoon. Delingen skal bistå FPO i det analytiske og kontrollerende arbejde, som nok egentlig er det, der fylder det meste af arbejdsugen.

Uddannelsen af TCC i betjening af tankanlæggene, TCC Fuel Handler Training, gennemføres som en sikkerhedsforanstaltning i det tilfælde, at alt civilt personel evakueres ud af missionsområdet. I et sådant tilfælde vil TCC være overladt til sig selv i de enkelte sites og vil have behov for at kunne genfylde både køretøjer, fly, helikoptere og generatorer. Træningen består af et to dages modul, som er opdelt i teori og praksis på både diesel og flybrændstof. Senere gennemføres Training Drill som opfriskning. Dette sker to gange i løbet af et hold.



Her ses et hold soldater, der netop har bestået det to dages kursus ”Fuel Handler Training”, og i den forbindelse har fået overrakt et diplom for gennemførslen.


Kontrolfunktionen, som skrevet tidligere, er om noget dén del af jobbet, som fylder mest. Hver måned genereres en af brændstofkontraktøren bagudrettet forbrugsrapport, som danner grundlag for mit arbejde i den kommende måned. Denne rapport indeholder alle genfyldninger af både køretøjer, luftfartøjer og generatorer – og der er ikke få! Fra januar til april gennemførtes genfyldninger på køretøjer, som i alt udgjorde 1,8 millioner liter diesel. For generatorernes vedkommende 6,6 millioner liter diesel og luftfartøjerne 7,3 millioner liter Jet A-1. Dette giver alt sammen en årsbasis på 90 millioner amerikanske dollars.

For alle typer af køretøjer og generatorer er der fra FN side udregnet et gennemsnit ud fra, hvor i landet det befinder dig, hvor stor belastning der er på det, at aircondition til alle tider er tændt, samt det daglige arbejdsmønster. Der er med andre ord lagt ”et par” ekstra liter oveni producentens fastsatte gennemsnit for både køretøjer og generatorer.

Det kan dog alligevel lade sig gøre at få et køretøj til at forbruge op imod 200 % mere end det af FN angivne gennemsnit – altså hvor forbruget burde være 100 %, ligger det i stedet på 300 %. I kontrolfunktionen ligger så det, at jeg skal i dialog med den enkelte sektionschef for at finde ud af, hvad der ligger bag overforbruget. Der kunne jo være noget galt med køretøjet, som ikke er identificeret; det kan have holdt i tomgang rigtig mange timer, samtidig med at aircondition er tændt.

Det kunne også skyldes det faktiske stykke arbejde, køretøjet udfører, og at gennemsnittet er fejlberegnet eller i sidste ende, at brændstoffet bliver suget op af tanken og solgt på det sorte marked. I de tilfælde, hvor forbruget er oppe omkring 300 %, ligger svaret for det meste lige for! Hvad sker der så, når det er identificeret, at der er et enormt forbrug? Der oprettes en sag ved Fuel Unit med anmodning om, at man undersøger omstændighederne omkring forbruget i Special Investigation Unit, som er FN’s interne auditørkorps.



Her ses antallet af månedlige sager hos Fuel Unit i Sydsudan. Klik på skema.


Mens nogle afdelingschefer er helt med på formålet med kontrolvirksomeden og spiller med, er der andre, som ser det som et angreb på deres person frem for netop en konstruktiv kontrolfunktion, hvilket hver måned har skabt flere spændende samtaler med disse. Men arbejdet har da også båret frugt ved et synligt bevis på, at antallet af sager er halveret fra januar til april. Fra cirka 120 sager i gennemsnit i 2012 og 2013 til 59 sager i april vidner dog om nogen vilje til fremgang.