[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]
I et hjørne af den danske lejr Camp Viking står filippineren Dante og er i gang med at vaske endnu et dansk køretøj ned. Sammen med de andre civilansatte fra firmaet Supreme, som det danske forsvar har indgået en samarbejdsaftale med, er det Dantes opgave at sørge for, at samtlige containere og køretøjer bliver rengjort, biologisk nedvasket og strippet for våbensystemer, radioer og løse dele, inden det hele skal transporteres retur til Danmark.
Hjemtagningen af materiel, gods og køretøjer er godt i gang, og følger dermed de politiske beslutninger om reduktionen af det danske styrkebidrag i Helmand. Måden det foregår på er, at Hærens Operative Kommando i hvert enkelt tilfælde vurderer, hvorvidt en genstand skal hjemtages, sælges, doneres eller skrottes.
De køretøjer og det materiale, som skal hjemtages, bliver dernæst biologisk nedvasket og klargjort af DANCON. Når køretøjet af Det Nationale Støtteelement (NSE) er godkendt til hjemtransport, bliver køretøjet vejet og målt, og farligt gods-papirer og manifest bliver udfærdiget.
Herefter sker der yderligere en kontrol og desinficering, inden køretøjet placeres i den store lufthavn i Camp Bastion klar til hjemtransport til Danmark.
Dante i gang med at vaske en Mercedes Geländewagen ned. Fotos: N. Lundgard.
Pansrede patruljekøretøjer og infanterikampkøretøjer står opmagasineret i Camp Bastions lufthavn, klar til hjemtransport.
Let fod og boldøje
Søndag aften er hele terminal-holdet fra NSE samlet på den såkaldte flightline i lufthaven, klar til at modtage det store, amerikanske C-17 Globemaster transportfly. Flyet kan have op til 70 ton gods med og har et vingespænd på næsten 52 meter.
- I aften er det Hold 16s første transportflyvning med en amerikansk C-17, og lige nu står vi og venter på, at flyet skal lande. Vi er i gang med at klargøre køretøjerne, kontrollere at de er rengjort og nedvasket, at der ikke sidder løse dele på dem og sørger dermed for, at alting er fastsurret og klart, inden flyet kommer. I aften skal C-17 flyet have en container med materiel, et Eagle IV pansret patruljekøretøj, og et IKK infanterikampkøretøj med hjem. Den samlede vægt på godset i aften er omkring 43-44 ton, siger Allan Borup-Buch, kaptajn og terminalofficer i NSE på Hold 16.
Det kræver en let fod på gaspedalen og et sikkert boldøje at bakke de to pansrede køretøjer op ad rampen og ind i bugen på det store, amerikanske transportfly. Med fælles amerikansk og dansk hjælp går det både hurtigt og smertefrit at få lastet flyet og klar til afgang.
Allan Borup-Buch holder lygten, mens kollegaen blæser det sidste sand væk og kontrollerer nedvaskningen.
Det gælder om at holde tungen lige i munden, når man bakker et pansret køretøj ind i C-17 flyet.
I logistikkens tegn
Der er foreløbigt planlagt 22 transportflyvninger med det amerikanske C-17 fly, men Hold 16 regner med flere flyvninger på sigt for at kunne håndtere alt godset. Den samlede vægt på de 22 foreløbige flyvninger er i omegnen af 1100-1200 ton.
- Hele denne proces med nedvaskning, klargøring og hjemtransport skal vi igennem rigtig mange gange på Hold 16, men vi er klar til opgaven og går på med krum hals. Vi kan se frem til forholdsvis mange nætter, hvor vi skal stå og vente på fly, men det gør vi gerne, og vi glæder os til at få alt vores gods og alle vores køretøjer sendt af sted hernede fra. Og så gør det hele arbejdet og opgaven hernede meget bedre, at jeg har nogle rigtigt gode knægte, som knokler igennem hver dag, siger Allan.
Når køretøjer og gods lander i Danmark, vil de endnu en gang blive kontrolleret for at se, om nedvaskningen er i orden. Det er meget vigtigt, at denne nedvaskning og desinficering er gjort rigtigt, da man ikke ønsker at importere mulige plantesygdomme, vira og dyr, som kan være potentielt farlige for miljøet. Efter denne sidste kontrol i Danmark skal materiellet og køretøjerne tilbage ud til enhederne i forsvaret, klar til nye opgaver.
De danske køretøjer, her IKKen, er kørt ind i flyet, som nu er klar til hjemtransport.
Køretøjer og gods opstillet i lufthavnen klargjort til hjemtransport.