[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]
I et indlæg, "Skrækscenariets virkeliggørelse", i Berlingske lørdag den 12.
april hævder pensioneret kontreadmiral Jørn Olesen, at den politiske aftale
om en ny og ændret organisering af Forsvarets ledelse medfører, at den
individuelle faglighed i de tre værn - altså Hærens ekspertise og evner i
forhold til landoperationer samt Søværnets og Flyvevåbnets tilsvarende i
forhold til operationer til søs henholdsvis i luften - trynes og svækkes
markant, fordi de nuværende tre operative kommandoer nedlægges og erstattes
af tre værnsstabe, altså en hærstab, en marinestab og flyverstab.
Jørn
Olesen finder tillige, at ledelsesstrukturen forplumres, fordi de
myndigheder, der håndterer materielanskaffelser, It, økonomi, personale og
faciliteter flyttes fra direkte at være underlagt Forsvarschefen til at
indgå som styrelser under Forsvarsministeriet.
Det er helt rigtigt, at værnenes professionalisme i forhold til militære
operationer til lands, til vands henholdsvis i luften er helt central og
bl.a. forudsætningen for, at værnenes operative enheder kan indgå i
operationer med enheder fra andre værn og andre lande. Men herudover er Jørn
Olesen i det store hele forkert på den.
I den nye og mere enkle struktur svækkes værnenes evne til at opbygge,
fastholde og udvikle den værnsvise ekspertise og producere effektive
militære enheder ikke. Tværtimod bliver det netop fokus for de tre kommende
værnsstabe og værnenes udførende myndigheder rundt om i landet. De udførende
myndigheder i de tre værn vil i lighed med, hvad der er tilfældet nu, skulle
referere til den relevante værnsstab. Der er lagt op til og grund til at
tro, at ekspertisen og professionalisme i Hæren, Søværnet og Flyvevåbnet vil
kunne fortsætte med at udvikle sig positivt.
I forhold til ydelser og støtte vedrørende indkøb af materiel, it osv. er
det ikke afgørende, om man selv "ejer" de virksomheder, som skal levere
disse ydelser. Det afgørende er, om man får de ydelser, der er behov for i
den rette mængde og kvalitet, og om man har kompetencen til at kunne
disponere over de modtagne støttende ydelser i forhold til
kerneproduktionen, som altså er etablering, indsættelse og understøttelse af
de militære enheder med den tilhørende og integrerede
vedligeholdelsesstruktur.
Hvis det er tilfældet, og det er det for
Forsvarschefens vedkommende, så skal de støttende ydelser "blot" produceres
med så få omkostninger som muligt og i øvrigt så effektivt som muligt. Og
det er præcist, hvad den struktur, som bliver konsekvensen af den politiske
aftale, indebærer. Der bliver simpelthen fjernet administration i både
bredde og dybde, hvilket alt andet lige giver mulighed for at få mere
militær relevant kapacitet for pengene.
I Forsvaret er buen hårdt spændt, og der er stort set ingen redundans i de
operative kapaciteter. Derfor er det vigtigt, at vi løbende optimerer, især
de administrative og støttende strukturer, så vi kan levere så meget forsvar
og militær kapacitet for de ressourcer, som nu engang er stillet til
rådighed af samfundet. Og sagen er heldigvis, at vi ved sammenligning kan
konstatere, at vi faktisk får ret meget forsvar for pengene i dette land.
Per Ludvigsen
generalmajor
Chef for Hærens Operative Kommando
Se pensioneret kontreadmiral Jørn Olesens indlæg hér.