Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Temperaturen i det store værkstedstelt sniger sig op over de 30 grader, men på trods af varmen er der fuld gang i arbejdet. Folk fra reparationsdelingen fra ISAF 17 er ved at lægge sidste hånd på en af de Leopard 2 kampvogne, som for mindre end en uge siden kom tilbage til Camp Viking fra den sidste operation i den afghanske ørken. Om få dage vil den, sammen med de øvrige køretøjer, være klar til hjemtransport.
Kampvogn adskilles i hoveddele. Tårn og undervogn rengøres hver for sig.
Camp Viking i opbruddets tegn. Køretøjer gøres klar til aflevering (Foto: ISAF 17)
En vigtig proces
Afghanistans jord indeholder nogle andre organismer og bakterier end den danske jord, og landets dyr bærer nogle sygdomme, som ikke findes i den danske fauna. Det er derfor vigtigt at sikre, at materiel og køretøjer, der har været anvendt under operationerne i Helmandprovinsen, ikke udgør en risiko for den danske flora og fauna, når det sendes hjem. Derfor skal alt, som ISAF 17 sender hjem til Danmark, være rengjort ned i mindste detalje.
– Det er primært de tunge køretøjer, vi tager os af. Kampvogne, pansrede mandskabsvogne og ingeniørmaskiner, siger Jeppe, der er premierløjtnant og delingsfører for reparationsdelingen, der er det udførende led i nedvaskningen af materiellet.
– Vi skal stå tilbage med et fuldstændig rengjort køretøj og noget materiel, der lever op til de krav, der er for såvel hygiejne som flytransport. Kampvognen er for eksempel så tung, at vi afmonterer nogle dele og sender dem med et andet fly af hensyn til vægtfordelingen i flyet. Men inden da skal vi igennem et meget detaljeret rengøringsarbejde både udenpå køretøjet og i køretøjets indre, fortæller han.
Detaljen tæller
Kampvognens tårn er løftet af, så folkene kan nå ind i tårnets forskellige hjørner og svært tilgængelige dele. Det hele foregår med klude, vand, rensemidler og trykluft. Trykluften hjælper med til, at få det fine ørkenstøv blæst ud af de små og svært tilgængelige kringelkroge, der findes i tårnets indre. Ved siden af tårnet arbejder andre på at rengøre selve kampvognen.
På arbejde i vognens indre.
– Vi piller motor, batterier og hjælpemotor ud af vognen, og så bliver tårn og kanon løftet af, så vi kan arbejde med det for sig selv, fortæller Jeppe.
- Vi skiller så meget ad som det overhovedet er muligt. Vi støvsuger først laget af støv og skidt ud af vognen, og så er det ellers bare at gå i gang med babyservietter, klude, vand og trykluft. Vi skal have fat i hver eneste lille stump og ind i alle hjørner, og vandet skal tørres op igen. Så kommer vi til puslespillet, for efter rengøringen skal alt samles igen, så vi står tilbage med et rengjort og fuldt fungerende køretøj.
Processen er fremadskridende med vand, luft og masser af klude.
– Når det er gjort, slutter vi af med endnu en gang højtryksrens og endelig en desinfektion med et middel, der hedder Virkon-S. Midlet dræber de bakterier, der måske har været så heldige at overleve selve rengøringen, siger Jeppe, og understreger at rengøringsprocessen fortsætter med udvendig rengøring, før køretøjet kommer ombord på skibet i Dubai, samt en fuldstændig adskillelse, rengøring og udskiftning af slidte dele i Danmark.
Materiel og køretøjer vil i de kommende uger blive fløjet ud af Camp Bastion med De forenede arabiske emirater som første mellemstation. Herfra vil transporten fortsætte med skib til Danmark.