[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]
Efter nogle kilometers kørsel ud ad den afghanske Highway 1 aktiveres brandslukningssystemet i en af kampvognene. Et tegn på en alvorlig defekt et sted i motorrummet. Hele kampbidraget gør holdt og sikrer sig, at modstandere ikke tager bestik af enhedens uventede stop, og den civile trafik bliver ledt udenom.
En håndbremse har sat sig fast og samtidig udviklet tilstrækkelig varme til at udvikle en mindre brand i kampvognens motorrum. Brandslukningssystemet virker efter hensigten, og ulykken er standset. Nu venter der en større opgave med bugsering tilbage til Camp Bastion og efterfølgende reparation af kampvognen. Det kræver teamwork og professionelle løsninger.
Ingeniørmaskinens kran støtter bjærgningsfolkenes arbejde med kampvognens bælter. (Foto: ISAF 17)
Tunge kræfter træder til
Kampbidraget består af mange forskellige specialist-enheder. I denne situation bliver bjærgningsvognen af typen Wisent og den pansrede ingeniørmaskine vigtige spillere på banen.
Fordi bremserne blokerer de hjul, der driver bælterne, vælger bjærgningsfolkene at bugsere kampvognen uden bælter på.
Køretøjerne kan med kran, trækstænger og ikke mindst de mange hestekræfter håndtere de forskellige dele på den 62 tons tunge kampvogn. Efter en ihærdig indsats går turen tilbage til reparationsdelingens værksted i Camp Bastion.
Motorudskiftning – piece of cake
Reparationsdelingens kampvognsmekanikere sætter alt til side. Det er nu, de skal levere varen. Sammen med kampvognsfolk og soldater fra bjærgningsvognen går alle i gang. For at kunne komme til de defekte dele, skal de have løftet motoren ud af motorrummet.
Arbejde i kampvognens indre. Motoren er løftet ud (Foto: ISAF 17)
– Vi brugte i alt 6 timer, fra vognen rullede ind på værkstedet, til at den var klar til at rulle ud igen, fortæller Christian, der er kampvognsmekaniker og fortsætter:
- For at komme ned til de defekte bremser, skulle vi have motoren ud. Derefter kunne vi gå i gang med selve udskiftningen. Da tiden var til det, kunne vi også få ordnet nogle andre ting på kampvognen. Man får jo hurtigt øje på noget, når man først kommer i gang. Så den fik en ordentlig overhaling.
– Det er klart, at klimaet, de høje temperaturer og terrænet med det fine sand er noget, der slider på materiellet. Men når det er sagt, har jeg set de samme defekter derhjemme, pointerer Christian.
– Motoren er i virkeligheden det mindste af det hele, siger kollegaen Bjarne, der også er motormekaniker på kampvognene og fortsætter:
– Det tager cirka 35 minutter for én mand, støttet af en kran, at få en motor løftet ud af en kampvogn. Motoren er en selvstændig del, som man uden videre kan skifte, således at kampvognen hurtigt kan blive operativ igen.
Motoren er mekanikernes arbejde, men der er mange andre ting, der skal være på plads inden kampvognen er klar igen. Bælterne skal samles og gøres klar til at blive kørt på vognen igen. Her kan alle bidrage.
Billedtekst: Bæltearbejde er holdarbejde (Foto: ISAF 17)
Reparationsdelingen består af mekanikere, der kan udføre vedligeholdelse af våben, elektronik, andet materiel og køretøjer. Herunder kampvogne, hvor de til stadighed sørger for, at delingen råder over tre operative kampvogne.