[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]
Der var fly i luften og kampvogne med glødende rør i stilling, da infanterister med CV90’ere og pansrede mandskabsvogne fra den danske reaktionskampgruppe fra Jydske Dragonregiment stormede højdedragene i den nordlige del af Chinchilla øvelsesterrænet torsdag formiddag. Det klippefyldte terræn var dagen før blevet besat af ”onde” spaniere og amerikanere, men de kunne ikke modstå presset fra det tunge danske kavaleri.
Og det var mere end et angreb. Det var også afslutningen på den storstilede NATO-øvelse Trident Juncture 2015, som danske enheder fra alle tre værn har været i gang med siden 17 oktober. Øvelsen har kørt i Spanien, Portugal og Italien med fire brigadestørrelser på jorden, 60 skibe i Atlanterhavet og 140 fly i luften. Udover den danske reaktionskampgruppe på 750 mand i Chinchilla, har Danmark bidraget med et herkulesfly, en Fregat og to delinger. En deling telegrafsoldater til NATO’s hovedkvarter samt en deling specialister i biokemisk og atomar krigsførelse, der begge lå i Zaragossa.
Terror, krig og stabilisering
Ikke mindre en 30 nationer fra alliancen og partnerlande har deltaget med det formål at gøre NATO’s hurtige reaktionsstyrke – NATO Response Force, som de danske enheder er en del af - klar til indsættelse. Også det nyeste skud på stammen. Alliancens meget hurtige reaktionsstyrke - Very High Readiness Joint Task Force – har også været med. Der skal være klar til at rykke med kun to dages varsel.
Og enhederne og ikke mindst de højere hovedkvarterer, der sjældent har lejlighed til at prøve sig selv af med så mange rigtige soldater i felten, har fået trænet hele paletten af opgaver. Der har været terror og terrortrusler med masseødelæggelsesvåben, stabiliseringsoperationer i halvvarme konflikter og ikke mindst krig i fuld skala.
Ingen sygdomme med hjem
Nu går turen hjemover, og det er reelt også en del af øvelsen. For hver enkelt nation skal kunne deployere og forsyne sine styrker i udlandet, og når det som for Danmarks vedkommende er godt 1.000 mand og 300 køretrøjer, så er det noget lidt andet end at planlægge den årlige chartertur med familien til Mallorca.
Før køretøjerne må komme hjem til Danmark skal de alle sammen vaskes igennem, så der ikke er jord, muld eller plantedele tilbage på dem, der kan risikere at indeholde sygdomsfremkaldende bakterier, der kan skade den danske landbrugsproduktion.
Det tager dage at klare det. Derefter skal soldaterne sørge for at få køretøjerne til havnen i Valencia. Det sker i nøje planlagte kolonner med spansk militærpoliti eskorte, hvor der skal tages hensyn til både sikkerhed, og til at NATO ikke er til for stor gene for trafikken i lokalområdet. Køretøjerne kommer derefter hjem med skib sammen med et lille følgemandskab. De fleste danske soldater kommer hjem i løbet af weekenden, men de sidste kommer først hjem midt i næste uge.