[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Skibet har nu vendt kursen nordpå igen, og forventes at anløbe Tenerife 19 - 22. februar. Testsejladsen forløber planmæssigt, og ABSALON vil, ved ankomst til London 26. februar, være tilbage i det oprindelige program.

Denne føljeton afsluttes derfor, men skibets videre færd kan følges i situationsmeldinger og i ABSALON News, som begge vil være tilgængelig på SOK’s hjemmeside.

Status 8. februar: ABSALON uddokkede den 7. februar kl. 15 dansk tid og afgik fra Teesport. Testsejladsen er hermed genoptaget, og ABSALON er nu på vej sydover gennem Den Engelske Kanal.

Målinger gennemført efter afgang har vist, at reparation af søkasserne er udført tilfredsstillende.

Den resterende tid, inden skibet skal være tilbage i Danmark for installation af militært udrustning, tillader desværre ikke krydsning af Atlanterhavet som oprindeligt planlagt. I stedet sejler skibet ned gennem den østlige del af Atlanten til ækvator, for senere på måneden at returnere til England, hvor London anløbes den 26. februar. Undervejs er der planlagt anløb af Tenerife. Formålet er fortsat at få gennemprøvet skibet og indhøstet erfaringer.”

Status 4. februar
Reparationerne skrider planmæssigt frem, og ABSALON forventes at uddokke søndag d. 6. februar.

Efter bunkring af brændstofolie vil testsejladsen blive genoptaget i justeret omfang, afhænging af endelig afgang fra Teesport.

Status 30. januar:
På grund af revnerne i søkasserne blev ABSALON efter anbefaling fra byggeværftet og Det Norske Veritas doksat 29. januar kl. 1945 for reparation og forstærkning af disse. Søkasser er i princippet åbninger i skibsbunden, hvorigennem havvand til køling af bl.a. motorer suges ind. Revnerne er ikke kritiske for skibet, da søkasserne inde i skibet er omgivet af ballasttanke, der normalt også er vandfyldte.

Eksperter fra FORCE Institute i Lyngby var til stede og udtog stålprøver med henblik på nærmere laboratorieundersøgelse i løbet af natten. Allerede på et meget tidligt tidspunkt var resultatet klart. Revnerne skyldtes som ventet metaltræthed, forårsaget af de vibrationer, som skabes af vandturbulens i søkasserne, når skibet sejler med høj fart.
 
I samarbejde med Det norske Veritas, som oprindeligt har godkendt skibets konstruktion, er der blevet udarbejdet en ændring af søkassernes konstruktion, som skal reducere vibrationer inde i søkasserne. Herudover forstærkes stålstrukturen i søkasserne, så revnedannelser ikke længere skulle kunne opstå.
 
Det engelske skibsværft, som har fået til opgave at udføre arbejdet har kendskab til tilsvarende modifikationer af søkasser på engelske fregatter, som havde samme problemer.
 
Arbejdet forventes afsluttet inden fredag, hvorefter testsejladsen genoptages, i det endelig tilpasning af program for afprøvningen foretages når reparationerne er tilendebragt.

Denne side vil blive opdateret når yderligere oplysninger foreligger.


Støtteskibet ABSALON forhales forsigtigt ind i dokken i Tess Port, hvor pladsen var en dog meget trang med kun 1,35 meter til hver side i indsejlingen til dokken.

Status 28. januar:
Den planlagte inddokning har måttes udskydes på grund af vejret, hvorfor ABSALON forventes inddokket fredag d. 28 januar.

Status 24. januar:
ABSALON har nu afsluttet reparation af gearet, der efterfølgende er blevet afprøvet ved kaj.
Imidlertid har det vist sig, at revnerne i søkasserne ikke kan repareres, mens skibet ligger i vandet. Det er derfor besluttet at doksætte skibet tirsdag d. 25 januar. Under doksætningen vil revnerne blive svejset og øvrige søkasser vil blive efterset før ABSALON igen søsættes og testsejladsen genoptages. ABSALON forlægger i dag til ledig dok i Teesport. De planlagte besøge i Baltimore og Norfolk er derfor aflyst, men vil blive søgt gennemført ved en senere lejlighed.

Status 21. januar:
Udskiftning af slidte dele i ABSL gear forløber planmæssigt, og forventes afsluttet i løbet af weekenden.

I forbindelse med opholdet i Rosyth, er der i øvrigt konstateret revner i søkasserne i to af skibets ballasttanke, placeret i den forreste del af skibet. Søkasser anvendes til at fylde h.h.v. tømme skibets ballasttanke, således man kan justere skibets trim, d.v.s. skibets dybgang for og agter samt dets stabilitet. Forholdet er ved at blive undersøgt, og undersøgelserne forventes afsluttet sent fredag d. 21. januar.

Når gear og ballasttanke er blevet udbedrede, og fuld garanti for skibets sikkerhedsmæssige forhold igen er etableret, vil testsejladsen blive genoptaget, formentlig mandag.

Status 19. januar kl. 1600:
Resultatet af disse undersøgelser har ikke været entydige, hvorfor ABSALON nu er under forlægning til Aberdeen i Skotland, hvor forholdene er bedre med hensyn til de fortsatte undersøgelser og eventuel reparation.

Denne omdisponering medfører, at det planlagte besøg i Halifax, Canada 24.- 27. januar, har måttes aflyses. Men derudover forventes den klimatiske afprøvning at kunne gennemføres som planlagt.

17 januar:
Søværnets nye Støtteskib ABSALON gennemfører i denne tid en omfattende test af skib og det materiel, der er installeret heri. Dette omfatter blandt andet en længerevarende sejlads på det nordlige Atlanterhav, hvor skib og materiel bliver belastet maksimalt.

Sejladsen indledtes med afgang Flådestation Frederikshavn fredag d. 14. januar, hvorefter ABSALON forlagde vestover i Nordsøen, og har herunder bl.a. gennemsejlet store dele af de danske oliefelter. I løbet af denne sejlperiode, har ABSALONs besætning fundet nogle meget fine metalspåner i et oliefilter i gearet til den ene hovedmotor.

ABSALON forlagde derfor til Orkney-øerne, hvor der gennemføres undersøgelser af gearet. Resultatet af undersøgelserne ventes at foreligge onsdag 19.januar, hvorefter reparation vil blive udført, og testsejladsen vil blive genoptaget.