[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

En ca. 150 kvadratmeter stålplade skal boltes eller svejses på VERTIGO, der står på bunden af Storebælt efter kollision natten til den 7. december. Derfor har man arbejdet i døgndrift på HRS-Korsør Værft for at svejse pladen sammen. Men bjærgningsoperationen er gået i gang.

Det AP Møller ejede bjærgningsselskab SvitzerWijsmuller har siden tirsdag transporteret udstyr ud til VERTIGO.

Søværnets miljøskib MARIE MILJØ har overvåget skibet siden kollisionen, og besætningen overvåger også bjærgningsaktionen.


VERTIGO. Foto: Farvandsvæsenet

- Man har gjort noget svejseudstyr klar, og de har også haft dykkere i vandet for at inspicere hullet i styrbords skibsside, siger chefen for B-besætningen på MARIE MILJØ premierløjtnant Jens Johansen.


Klar til oliebekæmpelse
Søværnet godkendte mandag, at man kunne påbegynde bjærgningen af fartøjet med brændstof i tankene.

Skibets brændstoftanke er ikke umiddelbart blevet berørt af kollisionen, derfor har man vurderet, at skibet kan hæves med olie ombord.

Derfor er MARIE MILJØ også på stedet. Skibet har siden kollisionen været klar til indsættelse, hvis VERTIGO lækker olie.

- Vi ligger hellere på vandet end i havn i Korsør. Slipper der olie ud, er vi klar til at bekæmpe olien med minutters varsel, siger Jens Johansen.


VERTIGO. Foto: Farvandsvæsenet
MARIE MILJØ holder sig derfor meget tæt på VERTIGO. Lige nu ligger miljøskibet en lille kilometer fra det grundstødte skib. Søværnet har også Miljøskibet GUNNAR SEIDENFADEN liggende på Flådestation Korsør - klar til hurtig indsat. Miljøfartøjet kan være ved VERTIGO og MARIE MILJØ på ca. 50 minutter, hvis skibet mod forventning lækker olie i forbindelse med hævningen.

På miljøvagt
I dag har bjærgningsselskabet haft dykkere i vandet for at skære hullet til i skibssiden, og når det arbejde er gjort færdigt skal stålpladen på, og så kan man tømme det sunkne skib for vand.

Efter planen forventer man, at skibet kan bugseres væk fra stedet lørdag, hvor det skal på værft, men først skal Søfartsstyrelsen frigive skibet til bugsering. Det er ikke nok, at VERTIGO er tømt for vand - hun skal også være sødygtig. Her vil MARIE MILJØ skibet, frem til et endnu ikke udpeget værft.

- Vi skal følge dem, når skibet slæbes væk. Først når skibet ligger forsvarligt i dok, kan vi vende næsen hjemad, siger chefen på MARIE MILJØ.

---------------------------------------------------------------

Hvis du har kommentarer til artiklen, så send en mail til:
Redaktionen@mil.dk