[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Ubådene blev taget ud af drift i november sidste år. Dermed var en 95 årig epoke i Søværnet forbi. Men SPRINGEREN og SÆLEN får nye roller. De to gamle ubåde bliver nu museumsskibe.

SÆLEN ligger opstillet på Holmens Honnørkaj tæt ved Mastekranen i fantastiske historiske opgivelser.
SPRINGEREN og SÆLEN
SPRINGEREN og SÆLEN er af den diesel-elektriske TUMLEREN klassen. De er bygget af det tyske værft Rheinstahl-Nordseewerke, Emden.

Begge skibe er oprindeligt af den norske KOGGEN-klasse, og de er begge købt i Norge.

Søværnet fik skibene forlænget, inden de indgik i den danske flåde.

Deplacement - 435 tons neddykket.

Maskineri: To MTU dieselmotorer på 1.100 hk. Og en enkelt elektromotor på 1700 hk.

Skibene er udrustede med otte 533 mm. Torpedo rør.

Fart: 10 knob på overfladen og 17 knob neddykket.
Og fredag den 24. juni åbner Forsvarsminister Søren Gade og Kulturminister Brian Mikkelsen SÆLEN som Tøjhusmuseets nye båd. Næste fase bliver etableringen af et egentligt ubådsmuseum i den gamle arrestbygning på Holmen.

SPRINGERENS sidste rejse
Den danske ubåd SPRINGEREN ankom søndag til Bagenkop Havn på Langeland. U-båden er en donation fra Forsvarsministeriet til Langelands Museum.

SPRINGEREN blev trukket til Langeland af en slæbebåd selv om den er sødygtig og alle installationer er intakte.

- Men den har ingen besætning, fordi ubåds-eskadrerne i Danmark blev opløst, da ubådsvåbnet blev nedlagt, siger museumsinspektør Ole Mortensen.

Ubåden bliver liggende i Bagenkop Havn. Skibet skal på land, og batterierne skal ud. Herefter er det planen, at SPRINGEREN skæres i to dele og transporteres til Langelandsfortet. Næste skridt er anlæggelsen af ubådsanlægget. Det kommer til at koste 2.5 million kroner. Og de penge skal museet først ud og finde.