[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Den højfrekvente støj fra den lille motor, der er spændt fast i prøvestanden, er øredøvende. Og hvis de specielle høreværn ikke sidder forsvarligt trukket ned over ørene, vil man på kort tid sikre sig en varig skade på hørelsen.

Men støjen står til gengæld mål med effekten fra LM 500 turbinen, der yder 6000 hestekræfter, når gashåndtaget ryger i bund på de danske Standard Flex skibe. Det kan sende skibene af sted med en fart af 30 knob eller cirka 60 kilometer i timen.

Flymotor i Standard Flex skibe
Gasturbinerne svarer til de motorer, som Flyvevåbnet benytter i Challenger overvågningsflyene. Den er bedst kendt som motoren, der sender den Amerikanske tank-killer A-10 Thunderbolt II af sted igennem luften.

Da Søværnet besluttede sig for at sætte General Electrics gennemprøvede LM 500 gasturbiner i Standard Flex skibene, stod man med et konkret problem på hånden. Producenten General Electric kan teste den som gasgenerator, men ikke som skibsmotor. Derfor gik man i gang med at bygge en motorprøvestand i Flådestation Korsørs motorsektion. Og den er enestående i verden.

Hjælp til General Electric
De danske teknikere har bygget prøvestanden op fra bunden af. Og det er det eneste gasturbineprøverum i verden, der kan teste LM 500 motoren fuldstændigt igennem. Derfor har General Electric også været i Korsør for at køre testprogrammer på motorerne, som de ikke selv kan udfører på fabrikken.

- Vi havde set fejl og skader på motorer, der kun kunne konstateres under drift, derfor havde vi kun en mulighed. Det ville være umuligt at finde pengene til at få den bygget ude i byen, og det gav os mod på at bygge den selv, siger Jacob Lauersen, der til dagligt er værkmester på Flådestationens motorprøvestand.

Fuld kraft frem
Motorprøverummet kom i drift i år 2000, men systemet er siden hen blevet finpudset, og i dag kan man med kort varsel, og på få timer, sætte en motor op i prøvestanden, og teste gasturbinen op til den maksimale ydelse på 6000 hestekræfter. Og det er med til at sikre, at ingen operative Standard Flex skibe står til søs uden de små men effektive gasturbiner.