Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Mens folk cyklede, kørte og gik til arbejde i travle, fyldte gader, gled trafikken lige så solidt i København havn. Indtil en eksplosion brød stilheden og fik mågerne til at stoppe i luften for et lille sekund.
Et lille tankskib under fremmed flag havde fået problemer ombord. En lækage blev til et større udslip, og pludselig fik den overophedede motor og et mindre udslip af kemikalier eksplosionen til at blive en realitet.
Råb og skrig ombord. Men udefra set gav det kun beskedne dønninger over de stengrå bølger ud for Gentofte og alligevel var en mindre katastrofe skabt. På et øjeblik.
Nogenlunde sådan tog scenariet sig ud, da der i går og i dag blev afholdt en større samarbejdsøvelse mellem flere end 15 myndigheder og involverende mere end otte skibe, heraf størstedelen fra søværnet og marinehjemmeværnet.
Repræsentanter fra rederi og forsikring var også med ombord |
En ulykke af det omfang er ikke længere kun en enkelt myndigheds ansvar, men omfatter alle lige fra politiet, søværnet (SOK), natur- og miljøstyrelsen, redningsberedskabet og marinehjemmeværn til amtet, kommunen og såvel rederi som forsikringsselskaber.
Derfor er det ikke blot et spørgsmål om, hvorvidt hver enkelt instans kan klare deres egne opgaver ved en sådan ulykke, men i høj grad også hvordan de kan samarbejde, hjælpe og støtte hinanden. Med alt lige fra værdifulde oplysninger til personel og materiel og operative indsatser.
SOK, politi og civile myndigheder i samarbejde |
Et livligt summende, pulserende stade for al kommunikation, telefontrafik og drøftelser på tværs af de enkelte myndigheder og med fysisk deltagelse af repræsentanter for dem alle.
Og mens de første hjælpere nærmede sig det nødramte skib, i øvelsen kaldet CHARLIE og fint "spillet" af orlogskutteren DREJØ, blev de næste faser i beredskabet sat i værk.
For nu gjaldt det om at begrænse og gerne forhindre yderligere olieudslip og inddæmme det, der allerede var sivet ud i vandet.
Hurtigt på banen var også marinehjemmeværnsfartøjerne BAUNEN, HVIDSTEN, PATRIOTEN og APOLLO, mens toldkrydseren HØGEN på nærmeste hold prøvede at få et overblik over skadernes omfang.
HVIDSTEN og GUNNAR THORSON samarbejder med flydespærring |
THORSON var først fremme og i samarbejde med primært HVIDSTEN, blev der lagt flydespærring ud for at inddæmme olien mens PATRIOTEN tog sig af de sårede på CHARLIE, hvoraf en skulle videreføres til hospital på land.
Med blæst på 13 meter i sekundet og høje bølger, var det ingen let opgave, men efter et par små kiks lykkedes det HVIDSTEN og THORSON at få omringet olien og ført den med sig. I øvelsen var olien symboliseret ved popcorn, der muntert poppede rundt på bølgetoppene, tæt og truende som de farlige og frygtede olieklatter.
Flydespærringen inddæmmer olien, her popcornene |
Så gælder det ikke kun hurtighed og viden men altså også -og ikke mindst SAMARBEJDE. På tværs af daglige opgaver, på tværs af myndigheder, kompetancer og faglighed. Mennesker og myndigheder imellem!