[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Der blev ikke taget nogen chancer, da Søværnets Operative Kommando i nat modtog en melding om, at der var brand i maskinrummet på olietankeren BETATANK II. Skibets havde nemlig en last på 47.000 ton dieselolie.

En helikopter med seks brandfolk blev i hast fløjet ud til olietankeren, der befandt sig omkring tre kilometer fra Hirsholmene, der er en lille gruppe øer beliggende syv kilometer nordøst for Frederikshavn. Samtidig satte en slæbebåd med flydespærringer, en redningsbåd og miljøskibene METTE MILJØ og MARIE MILJØ kursen mod stedet.

Overophedede ledninger
Da brandfolkene ankom til olietankeren fik de hurtigt situationen under kontrol. Og klokken 03:15 meldte indsatslederen til Søværnets Operative Kommando, at branden var slukket. Ifølge brandfolkene var årsagen til branden, at en generator i maskinrummet var blevet overophedet og havde udviklet så meget varme, at omkringliggende ledninger var smeltet.

Da branden ikke udviklede sig yderligere, blev MARIE MILJØ sendt retur til Flådestation Frederikshavn.

Branden opstod, mens olietankeren BETATANK II var ved at overføre olie til et andet olietankskib. Skibet, der er indregistreret i Liberia, har under hele operationen ligget til ankers og får først tilladelse til at sejle videre, når Søfartsstyrelsen har givet grønt lys.

Der er endnu ikke meldt om olieudslip, men miljøskibet METTE MILJØ er fortsat i området for at kunne bistå ved et eventuelt olieudslip.