[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Det ser på det indtil nu foreliggende grundlag ud til, at såvel procedurer som uddannelse og ud­rustning har været i orden.

Forsvarets Auditørkorps er fortsat i gang med undersøgelserne, og det materiel, der indgår i havariet vil blive sendt til Danmark for en nærmere teknisk udredning. Formålet hermed er at få afdækket alle forhold omkring hændelsen, således at der kan skabes grundlag for at vurdere, om der trods de indledende informationer skulle være behov for justeringer i procedurer eller udrustning i for­bindelse med sådanne operationer.

Om hændelsesforløbet kan det oplyses:

Tritons sejlads mod havaristen og udsætning af gummibåden med assistanceholdet forløb rutine­mæssigt uden komplikationer. Gummibåden blev sat fra Triton den 19. december kl. 0543 i middel­svær sø. Det var meget mørkt. Opgaven var at undsætte et grundstødt skib med vandindtrængen. Gummibåden skulle overføre ekstra lænsekapacitet og evt. evakuere den ombordværende besætning på 12 personer.

På grund af den voldsomme brænding og at havaristen lå højt på skæret, viste det sig umuligt at komme ombord på havaristen, hvorfor gummibåden vendte om for at returnere til Triton. På vej ud gennem brændingen ramtes gummibåden af en voldsom bølge, hvorunder motorerne gik i stå.

Dette medførte, at gummibåden mistede styringen, hvorfor den lagde sig tværs i søen og ramtes af endnu en stor bølge, der bevirkede, at hele gummibådsbesætningen blev kastet overbord. Efter nogen tid blev de 7 overlevende bjærget op af en helikopter fra Island, medens den på dette tidspunkt livløse marinekonstabel Jan Nordskov Larsen desværre ikke kunne reddes.