[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Vupti. Standard Flex-princippet kommer virkelig til sin ret, når motorerne på patruljeskibene af FLYVEFISKEN-klassen skal efterses. Derfor har det heller ikke udløst nogen form for dramatik, at besætningen på LOMMEN har fundet metalstykker i smøreolien på den ene hovedmotor.

I øjeblikket patruljerer LOMMEN i Øresund, men på mandag lægger skibet til ved Flådestation Frederikshavn.

- Vi har fundet metal i smøreolien, og vi kan ikke umiddelbart finde ud af, hvor det kommer fra. Det er et større arbejde, som skal foretages i land, siger kaptajnløjtnant Dan Poulsen, som er teknikofficer på LOMMEN.

Ligesom de øvrige skibe af FLYVEFISKEN-klassen har LOMMEN to dieselmotorer, og indtil mandag sejler skibet blot videre på den ene. Når skibet kommer til Frederikshavn, piller værftets specialister den anden ud. Standard Flex-modulerne gør det til et forholdsvist ukompliceret indgreb.

- Vi får lagt en anden motor i, og normalt tager sådan et motorskift et døgns tid. Samtidig skal halvdelen af besætningen på isbryderforskole, så det passer meget godt med, at vi er i Frederikshavn, siger Dan Poulsen.