[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Klokken 2010 om aftenen den 3. oktober 2005 opdagede besætningen på Flyvevåbnets miljøfly, at et skib udledte en oliestribe på ca. 5,5x0,5 KM i Nordsøen ud for Hanstholm.

Ved det efterfølgende anråb nægtede vagthavende på skibet ethvert kendskab til udledning af olie, på trods af at det var tydeligt på miljøflyets SLAR-radar.

Søværnets Operative Kommando anmodede de tyske myndigheder om at foretaget en såkaldt Port State Control af skibet ved anløb af Hamburg. Her blev der taget prøver af olie ombord. Yderligere viste det sig, at en lastetank ombord blev brugt til ulovlig lagring af affald (sludge).

Prøverne taget af udledningen i Nordsøen viste sig kun at indeholde vand. Skibsføreren blev alligevel 4. maj ved retten i Hamborg dømt skyldig i ulovlig udledning af 12 tons olie på dansk område og ulovlig brug af lastetank. Dette skyldes udelukkende de SLAR-billeder og de infrarøde videooptagelser som blev taget fra flyet samt en af flyets Systemoperatører vidneforklaring. 

Han blev idømt 180 dagbøder af EUR 50 for forseelsen i dansk område, og 60 dagbøder for forseelsen med lastetanken i alt EUR 12.000 EUR, eller ca. DKK 90.000 samt sagens omkostninger.