[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

HVIDBJØRNEN var d. 17. juli på vej mod Kap Dan ved Kulusuk. Om aftenen modtog skibet melding om, at en fransk helikopter med to personer om bord var nødlandet på indlandsisen. Piloterne meddelte, at de afventede bedre vejr.

Samtidig modtog skibet information om, at der udover helikopteren også savnedes et ultralet fly med to personer om bord, som også formodedes at befinde sig på indlandsisen. Sidstnævnte fly havde udløst sin nødsender.

Lynx helikopteren S-142 fra HVIDBJØRNEN gik i luften for at lede efter de nødstedte trods meget ringe vejr i området med lave skyer og tåge.

Efter en time blev flyet lokaliseret. Flyet var styrtet og lå på indlandsisen i 7000 fods højde. Den ene vinge stod lodret op i fra indlandsisen, og der var ikke umiddelbart tegn på liv.

Ved et nyt forsøg på passage kunne helikoptermandskabet se en redningsflåde ved siden af vraget, og under denne kravlede en person ud på ryggen og vinkede mod helikopteren. På grund af de dårlige vejrforhold var evakuering ikke mulig.

Helikopteren returnerede herefter mod HVIDBJØRNEN, idet brændstofbeholdningen og en  tiltagende overisning ikke tillod yderlige forsøg på evakuering. På grund af den dårlige sigt blev S-142 guided ind til skibet efter procedure for landing med begrænset sigtbarhed.
 
Da metrologerne forudsagde længerevarende dårligt vejr, sejlede HVIDBJØRNEN natten over gennem polarisen for at minimere afstanden mellem skibet og det havarerede fly.

I samarbejde med Air Greenland Twin Otter flyvemaskine gjorde HVIDBJØRNENS Lynx-helikopter et nyt forsøg på evakuering d. 18. juli om formiddagen, da de tilskadekomnes tilstand måtte formodes at være kritisk.

Igen måtte evakueringen opgives på grund af dårlig sigtbarhed i området. Dog blev der denne gang kastet nødforsyninger ned til de to personer i flyet.

Natten mellem den 18. og 19. juli meldte meteorologerne fra lufthavnen i Søndre Strømfjord om god sigtbarhed i området, og et af Flyvevåbnets Challenger fly blev sendt af sted for at bekræfte, at vejret nu var tilstrækkeligt godt.
 
Lynx helikopteren blev igen gjort klar på HVIDBJØRNEN og afgik om natten mod havaristen. Imens blev skibets hospital klargjort. Denne gang var vejret optimalt, og de to personer, der viste sig at være et fransk ægtepar, blev evakueret.
 
Vel tilbage på skibet kunne lægen konstatere, at de havarerede mirakuløst kun havde pådraget sig mindre skader ved styrtet og havde undgået alvorlige kuldeskader.
Indlagt på skibets hospital sejlede de herefter med HVIDBJØRNEN mod Angmagssalik, hvortil de ankom den 19. juli og blev overført til det lokale sygehus.