[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Kampagnen opfordrer fritidssejlere til at hjælpe SOK med at holde øje med olieforurening i danske farvande. Ideen er at skabe en præventiv effekt, der afholder potentielle miljøsyndere fra at svine i vores farvande.

Fantastisk modtagelse
Kampagnen startede i foråret 2006 og er blevet fantastisk godt modtaget både blandt fritidssejlere og blandt SOK’s maritime samarbejdspartnere.

Næsten 4500, eller ti procent af de registrerede danske lystbådesejlere, har allerede meldt sig som havmiljøvogtere, og hver uge i denne tid kommer der endnu flere til. Antallet af henvendelser til SOK om mulige forureninger er steget markant, men heldigvis har der ikke i de modtagne henvendelser været tale om bekæmpbar olie på vandet.

 
 METTE MILJØ og Marinehjemmeværns-
 fartøjet HJORTØ samarbejder
Også i det maritime erhverv har kampagnen givet genlyd med en betydelig præventiv effekt. Flere lodser og havne har tilkendegivet, at skibe, der sejler i dansk farvand, ved, at der foruden den statslige overvågning er mange privatpersoner, der holder øje med havmiljøet.

Fortsætter
”Nomineringen af kampagnen til Dansk Markedsførings Pris 2007 er en utrolig dejlig påskønnelse for både SOK og vores samarbejdspartnere, og ikke mindst for de mange engagerede havmiljøvogtere”, udtaler kontreadmiral Nils Wang, der er chef for Søværnets Operative kommando.

I disse uger er SOK i fuld gang med at tilrettelægge en medieplan for en ny sæson for kampagnen. Denne vil blive skudt i uge 18 med reklamer på TV, i radio og dagspresse og med en lang række aktiviteter, der retter sig mod sejlerfolket.

”Jeg håber, at vi kan fordoble antallet af havmiljøvogtere i 2007, så endnu flere kan bidrage til et rent hav omkring de danske kyster”, siger kontreadmiral Nils Wang.