[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Skibet MARBELLA, der ejes af det engelske Onward Fishing Company, begyndte sit fiskeri i Grønlandsk zone den 4. september. Skibet har flere licenser til forskellige arter herunder torsk og hellefisk. Licenser udstedes til skibet via rederiet og rummer vilkårene for fiskeriet.

Skibe der ønsker at benytte deres licens til fiskeri i grønlandsk zone skal afgive melding herom. Først en ankomstmelding inden indpassage af den eksklusive økonomiske zone (GFZ), og når fiskeriet påbegyndes en aktivmelding.
MARBELLA afgav disse meldinger og angav licensnumre samt planlagt aktivitet.

Så tilsyneladende var alt i orden, da MARBELLA meldte, at fiskeriet ville begynde den 4. om aftenen på østkysten af Grønland omkring 64 grader nord. Skibet har lov til at fiske hellefisk i det oplyste område, og ingen kunne rynke brynene.

Men tre dage efter bliver MARBELLA observeret i færd med at fiske helt inde på torskebankerne. Skibet der opdagede MARBELLA, var havundersøgelsesskibet ”PAAMIUT”.

PAAMIUT er bekendt med reglerne for fiskeri efter torsk. Dette må ikke foregå nord for 63 grader nord, og kontakter Grønlands Fiskerilicens Kontrol (GFLK). GFLK er opmærksomme på skibet, idet satellitovervågningssystemet ombord ikke har fungeret tilfredsstillende.

Med de to forhold kontakter GFLK skibet og beder dem indstille fiskeriet. Det sker den 7. september. Straks efter denne melding har GFLK en engelsk skibsreder i telefonen. Han beklager, at man ikke havde været opmærksomme på betingelserne i licensen; men skibet ville nu straks forlægge til området syd for 63 nord og optage fiskeriet.

Hvor stor en mængde torsk der var fanget ulovligt, kom først frem efterfølgende. Skibet oplyste i sin ugemelding, at der var fanget ca. 148.000 kg torsk i området, hvor de ikke havde ret til fiskeri. At det var så stor en mængde, havde ingen i land regnet med.
Ud af en samlet kvote på 182 tons på den pågældende licens, var det en betragtelig del der var fanget ulovligt.

Sådan et forhold giver naturligvis anledning til at fiskeriinspektionen retter sin interesse mod skibet. Af flere årsager, primært vejrliget, kunne et inspektionshold ikke overføres sikkert til MARBELLA førend den 18. september.

Selve kontrollen ombord forløb ganske rutinemæssigt, og man sikrede sig de fornødne beviser. Faktisk lagde føreren ikke skjul på, at fiskeriet var foregået ulovligt; men forsvarede sig dog med, at han ikke havde den nyeste licens ombord. Det forhold er ganske vist i sig selv ulovligt, men i dette tilfælde ville det medføre en vejledning. Rederiet i land havde alle licenser i deres nyeste version; men havde ikke informeret skibet om vilkårene.

Efter føreren blev afhørt i god ro og orden ombord på HVIDBJØRNEN, blev anklageskriftet og bødeforlægget på knap 1,825 mio. dkr (som består af en værdikonfiskation og en bøde) forkyndt for føreren. Han udbad sig betænkningstid, indtil rederen havde haft en chance for at kontakte en advokat. Føreren blev sammen med et besætningsmedlem fra HVIDBJØRNEN overført til MARBELLA.
Hertil morgen den 19. september afventer Grønlands Kommando nyt fra HVIDBJØRNEN.

OPDATERING den 20. september.
Føreren ombord på MARBELLA vil ikke vedkende sig bøden og værdikonfiskation. Ej heller vil han modtage en udenretslig afgørelse. Som følge heraf, afventer Grønlands Kommando at der bliver stillet bankgaranti før MARBELLA får tilladelse til at forlade det grønlandske fisketerritorie. Inspektionsskibet HVIDBJØRNEN bliver i umiddelbar nærhed af MARBELLA indtil bankgarantien er godkendt.

Idet at en udenretslig afgørelse ikke blev godtaget, skal sagen for retten, og det videre forløb er herefter overdraget til politiet i Nuuk.