[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Bygning af et nyt lægtvandsfartøj til Søværnet pågår i øjeblikket ved værftet i Hvide Sande. Fartøjet er specielt designet til opsamling af olie på meget lavt vand og planlægges afleveret til Søværnet midt i første kvartal 2008.

Repræsentanter fra Division 16 og 17 (miljødivisionerne), 1. Eskadre og Værksted Danmark var til byggemøde og byggesyn i Hvide Sande i slutningen af oktober, og kunne ved selvsyn konstatere at endnu et nyt skib til Søværnet snart er en realitet.

Skroget er næsten færdigbygget i aluminium og apteringen i glasfiber er også godt på vej – de bygges i separate haller og monteres til sidst til en færdig enhed. Brugerne har været godt involveret i projektet fra starten og har haft masser af indflydelse på indretning og design af lægtvandsfartøjet. Dæksfolkene er involveret i betjening og installation af dæksudstyr og cheferne har fået mulighed for at indrette broen efter egne præferencer. Et rigtig godt eksempel på involvering af brugere i byggeprocessen.

Fartøjet vil blive fremdrevet af to waterjets koblet til to dieselmotorer og forventes at ville kunne sejle på den gode side af 20 knob. Olie vil kunne opsamles af en børsteskimmer i stævnen, som vil køre ud på vandoverfladen med et hydraulisk system. Den opsamlede olie vil pumpes via rør ud agter, hvor den vil ledt over i specielt designede oliesække. Disse vil så blive samlet op af et andet fartøj eller ankret op for senere bjærgning.

Lægtvandsfartøjet vil kunne sejles af en besætning på 3 og herudover medbringe 5 ekstra personer. Besætningerne ser meget frem til leveringen af det nye fartøj og udfordringerne med at gøre det fuldt operativt.

Se skibstegning her

Kilde: 1. Eskadre