[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

”Udvidelsen sker for at gøre det mere sikkert at sejle i Storebælt. Efter udvidelsen bliver området, vi skal overvåge, dobbelt så stort, og vi får større beføjelser”, siger chef for VTS Storebælt, Jørgen Brandt.

Med udvidelsen får VTS Storebælt mandat til at give skibene konkret vejledning til sejlads. Tidligere kunne der kun gives informationer om farvandet til skibene.

Udvidelsen betyder, at VTS Storebælt har fået behov for flere radarer, og der er opstillet en ekstra operatørkonsol, så der nu døgnet rundt er fire mand på vagt. Den samlede stab i VTS Storebælt er på 25 mand.

Døgnet rundt
365 dage om året døgnet rundt overvåger VTS Storebælt (Vessel Traffic Service) skibstrafikken i Storebælt.

Formålet er at assistere skibsfarten, så ingen sejler ind i Storebæltsbroen, eller der sker andet, som kan forårsage farlige situationer. 98 procent af skibene, der passerer farvandet, rapporterer frivilligt til VTS Storebælt, når de sejler ind i VTS området. Og skibene ved, at der holdes øje med dem:

”Skibene får at vide, at vi overvåger dem minutiøst, og det i sig selv fremmer sikkerheden”, siger Jørgen Brandt, der forventer en del mere travlhed og støj på radioen i operationsrummet efter udvidelsen i dag.