[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Tirsdag d. 18. september var orlogsfartøjet ALHOLM på vej mod Helsingør, da skibet blev ringet op af Søværnets Operative Kommando, fordi en motorbåd af mærket Bayliner havde fået motorstop ud for Sjællands nordkyst og behøvede hjælp.

ALHOLM satte kurs mod havaristen og var fremme ved Tabasco, som båden hed, i løbet af en halv times tid. Undervejs fik ALHOLM at vide, at der var to personer ombord – et ægtepar, der ejede båden. De havde netop købt båden og var ved at sejle den hjem, da de fik motorstop ved kysten ud for Tisvilde Hegn.

Da ALHOLM nåede frem til Tabasco, lå båden for anker, men drev langsomt for ankeret og kom længere og længere ind mod land, idet der blæste en kraftig pålandsvind. ALHOLM kunne pga. vanddybden ikke komme helt tæt på Tabasco, der stadig drev ind mod kysten, og på grund af bølgehøjden var det ikke muligt at sætte ALHOLMs gummibåd og sejle over til Tabasco med en slæbetrosse.

Besætningen på ALHOLM forsøgte derfor at kaste en line over til Tabasco, og efter flere forsøg lykkedes det at få en trosse over til Tabasco, der herefter blev taget på slæb efter ALHOLM.

Herefter gik turen langsomt mod Helsingør, mens Tabasco på grund af bølgerne vippede en hel del. På ALHOLM havde man under hele turen en vagt på agterdækket, der kunne holde øje med Tabasco, og fra broen kaldte man jævnligt ægteparret ombord for at høre, hvordan de havde det.

I Helsingør havde ALHOLMs søsterskib ERTHOLM arrangeret en kajplads til Tabasco og ERTHOLMs gummibåd sejlede ud og overtog slæbningen af Tabasco det sidste stykke ind i havnen.

Efter ca. fem timers slæbning var Tabasco vel i havn i Helsingør; ægteparret ombord tog hele episoden roligt og med godt humør, men var dog glade for igen at få fast grund under fødderne – det blev noget af en første tur i Tabasco.

Kilde: 1. Eskadre