Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Den 25. januar 1957 var orlogskutteren TERNEN på vej fra Godthåb mod Grønnedal. Vej-ret var hårdt, med nordvestlig vindstyrke 6-7, dvs. hård vind til stiv kuling.
Fredag aften kl. 18.32 den 25. januar gav TERNEN ankomstmelding til Ravns Storø, hvor-efter der ikke blev modtaget flere meldinger fra skibet. Da TERNEN ikke gav melding lør-dag morgen, iværksatte Grønlands Kommando en luftrekognoscering, men på grund af dårlige vejrforhold kunne en sådan ikke gennemføres. Søndag den 27. januar blev områ-det fra Kap Farvel til Ravns Storø overfløjet med en Catalina – uden resultat.
Samtidig foranstaltedes i samarbejde med grønlandske myndigheder og med amerikanske flyverstyrker fra basen i Narsarsuaq en eftersøgning med blandt andet fartøjer, hvoraf et befandt sig ved indsejlingen til Ravns Storø den 27. januar. Fartøjet kunne imidlertid ikke gå ind i havnen på grund af is.
Eftersøgningen fortsatte de følgende dage med størst mulig kraft og med betydelig assi-stance fra civil side. De to øvrige orlogskuttere, SKARVEN og TEISTEN, deltog også, men det var skibet H.J. RINK fra Grønlandsstyrelsen, der ved middagstid den 31. januar fandt TERNEN liggende på bunden af Ravns Storø havn med mastetoppende over vandet.
Eftersøgningen efter eventuelle overlevende fortsatte nogen tid, mens SKARVEN og TEISTEN blev sendt til Ravns Storø for at udføre dykning ved vraget. Her blev fundet 5 omkomne af i alt 8 besætningsmedlemmer – de sidste 3, chefen, næstkommanderende og en værnepligtig af dæksbesætningen, blev aldrig fundet.
TERNEN var stærkt overiset på bagbords side og på forskibet, men det formodedes, at overisningen har været af større omfang på ulykkestidspunktet.
TERNEN lå på 12 meter vand med ca. 35 graders slagside til bagbord, ca. 150-200 meter fra kysten og 75 meter fra to undersøiske skær. Af skibets bjærgede journal fremgår det, at TERNEN ankom til Ravns Storø den 25. januar kl. 18.00, og at man har forsøgt at ank-re, men at ankeret ikke har villet holde, hvorfor chefen besluttede at holde den gående i havnen.
Ved dykkerundersøgelsen fandt man i radiorummet en blanket med TERNENs ankomst-signal fra kl. 18.32. Radiostationens ur var gået i stå kl. 18.33.
Søværnskommandoen vurderede i 1957, at årsagen til TERNENs forlis var overisning, storm, sne og mørke, som gav anledning til at TERNEN kan være stødt på grund på et af skærene i havnen, og derpå kæntret og sunket meget hurtigt pga. overisningen. Søværns-kommandoen anså det for usandsynligt, at årsagen til ulykken kunne være forsømmelig-hed eller uagtsomhed fra besætningens side, og kategoriserede forliset som en hændelig ulykke.
Besætningen på orlogskutteren TERNEN var følgende:
Kaptajnløjtnant Erik Erling Olsen 04.08 1926
Søløjtnant Bo Ibæk Jacobsen 18.11 1933
Telekonstabel Bendt Ferdinand Sørensen 31.12 1933
Maskinkonstabel Svend Haugaard Sørensen 21.06 1932
Værnepligtig Poul Andreas Pedersen 25.02 1937
Værnepligtig Georg Krogh Andersen 07.04 1935
Værnepligtig Arthur Andersen 10.12 1936
Værnepligtig Per Jørgen Nauta Svendsen 27.12 1935
Æret være deres minde.
I anledning af Grønlands Kommandos 50 års jubilæum blev der i 2001 rejst en mindevarde på Ravns Storø ud for TERNENs forlisposition, og i 2003 blev forliset indskrevet som en mindedag i det danske søværn.
Inspektionsskibet TRITON har i dagens anledning på Grønlands Kommandos vegne ned-lagt en krans ved mindevarden på Ravns Storø. På grund af vejr- og isforholdene blev kransen fløjet ind med TRITONs helikopter.