[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Søværnet udfører mange forskellige opgaver i Nordatlanten, herunder assistance til det civile samfund.

Således modtog TRITON midt på eftermiddagen den 30. september melding fra MRCC Tórshavn om, at kutteren Karlamagnus var sprunget læk og havde fået motorstop ca. 30 sømil sydvest for Færøerne. Situationen var kritisk, da de to personer om bord ikke kunne lænse det indtrængende vand hurtigt nok ud.
 
TRITONs helikopter blev straks sendt af sted mod havaristen med et assistancehold bestående af 2 personer fra skibet medbringende en transportabel lænsepumpe. Assistanceholdet blev ved helikopterens ankomst til havaristen hejst ned på dækket og gik umiddelbart derefter i gang med at lænse vand ud af maskinrummet.
 
Samtidig satte TRITON med fuld fart kurs mod kutteren, der lå og drev uden motorkraft i den urolige sø med hård vind. Ca. 3 timer efter, at TRITON var blevet alarmeret af MRCC Tórshavn, var TRITON fremme ved kutteren.

Assistanceholdet havde i mellemtiden i samarbejde med besætningen fået rigget lænsegrejet til, og vandstanden kunne nu holdes nede. Det var dog ikke muligt at standse vandindtrængningen, hvorfor assistanceholdet måtte fortsætte med at lænse for at holde kutteren flydende.

Uheldigvis var maskinrummet på kutteren så lille, at det ikke lod sig gøre at køre med kutterens egen hovedmotor og samtidigt lænse med den transportable pumpe, hvorfor det blev besluttet at slæbe kutteren mod land.
 
TRITON løb derfor tæt op langs havaristens luv side og fik skudt en gunline over, der blev brugt til at trække slæbetrossen om bord på kutteren. Da slæbetrossen var gjort forsvarligt fast, blev kursen sat mod Færøerne.

Tidligt næste morgen den 1. oktober ankom TRITON med Kallemagnus på slæb til Klaksvík red, hvor det var arrangeret, at redningsbåden Ziska tog over og fulgte kutteren det sidste stykke ind til kaj i Klaksvík.

Kilde: Færøernes Kommando