[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

SKA-16 og SKA-12 står i en bådehal i Grønnedal om vinteren, men den sidste måneds tid har de to seks-mands besætninger arbejdet på at gøre skibene klar til årets opmålingsopgaver.
 
Søopmålingen Grønland udfører nøjagtige og systematiske dybdemålinger af farvandene på den grønlandske vestkyst. Begge skibe er udstyret med såkaldte flerstråle-ekkolodder og disse ekkolodder giver, sammen med skibenes andre moderne opmålingssystemer, et detaljeret 3D-billede af havbunden. Dette billede anvender Kort- og Matrikelstyrelsen til produktion af nye søkort for den grønlandske vestkyst.

I 2008 starter Søopmålingen Grønland med en opmålingsopgave i den såkaldte Atangmik-rute. Atangmik-ruten er en indenskærsrute der går fra Nuuk og nordover mod Fiskefjord/Niaqunngunaq. Området besejles især af mindre fartøjer og er et meget skærfyldt område. Til opgaven er SKA-12 blevet udstyret med et ekkolod specielt beregnet til læge vanddybder. Jo mindre vanddybde der er i et område, des længere tid tager det færdiggøre en opmåling. Men der venter også andre opgaver…

Efter opmålingen i Atangmik-ruten sejler SKA-16 og SKA-12 ned til Paamiut, hvor indenskærsruten både nordover og sydover fra Paamiut skal kortlægges. Midt på sommeren går det videre sydpå og der skal bl.a. laves en opmåling mellem Bredefjord og Skovfjord.

I opmålingssæsonens efterår, hvilket vil sige i september måned, hedder opgaven Prins Christians Sund, og specielt de vestlige indsejlinger til Prins Christians Sund. Prins Christians Sund er en ”smutvej” helt nede i det sydligste Grønland, som skibe kan tage for at undgå at skulle runde Kap Farvel.

 
 Årets besætninger kort før afgang fra
Grønnedal


Farvandet syd for Kap Farvel er nemlig kendt for ofte at have dårligt vejr. Prins Christians Sund besejles hvert år bl.a. af store krydstogtskibe med tusindvis af passagerer og en nøjagtig kortlægning af farvandet er derfor at yderste vigtighed for skibenes sikkerhed.

Når efteråret og vinteren nærmer sig bliver vejret for ofte for dårligt til de små opmålingsfartøjer. SKA-16 og SKA-12 returnerer derfor til Grønnedal i slutningen af september, hvor de igen tages på land for at overvintre i bådehallen.