[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

På baggrund af artiklen i Politiken 11. februar har SOK drøftet informationsniveauet omkring auditørens rapport, vedr. uheldet med Tritons gummibåd, med de organisationer der repræsenterer søværnets militære personel.

Organisationerne og SOK er enige om, at den information som blev givet, da resultatet af auditørens undersøgelser forelå sidste år, var tilstrækkelig, og at alle parter nu afventer skibshavarikommisionens redegørelse.

Der er tillige enighed om, at søværnets personel naturligvis skal udrustes med det mest optimale sikkerhedsudstyr. Da resultatet af auditørens undersøgelse forelå, blev samtlige skibe i søværnet samt personelorganisationerne (fagforeningerne) orienteret af SOK som følger:

Tekst Fra signal/orienteringsbilag, der blev udsendt i august 2007:

Emne: Auditørundersøgelsen af TRITON – sagen afsluttet.

Forsvarets Auditørkorps har afsluttet undersøgelserne af omstændighederne omkring forliset af TRITON gummibåd ved Island den 19 DEC 2006, hvor MAKS Jan Nordskov Larsen omkom.

Auditørkorpset ser intet grundlag for at rejse sigtelser mod nogen af de involverede.

Det er konstateret, at gummibådens motorer satte ud som følge af et strømudfald, og der er indikationer på, at dette strømudfald kan skyldes, at batterierne kunne bevæge sig i deres fastgørelser under de meget ekstreme forhold, som gummibåden blev udsat for.
I relation til det anvendte redningsudstyr anføres det bl.a. i AUD rapport:

”Om de personlige fartøjsdragter er der for så vidt kun positive tilkendegivelser, om end alle fik lidt vand ind i dragten ved hætten og eller halsen ved kraftige bølgeslag – også selv om dragten var lynet helt til. Der er dog ikke grundlag for at hævde, at de ikke har opfyldt godkendelseskravene.”
AUD anfører endvidere, at det er overmåde uheldigt, at opdriftsmidlet var fjernet i to af dragterne.

Videre fremgår det af rapporten:” Med hensyn til redningsvestene (arbejdsveste) må det konstateres, at disse ikke kunne holde til de kraftige bølgeslag, de blev udsat for. Der er dog ikke noget, der tyder på, at arbejdsvestene ikke har levet op til godkendelseskravene eller tekniske specifikationer.”

Med baggrund heri pålægges alle sejlende enheder i søværnet der er udrustet med gummibåd med øjeblikkelig virkning følgende:

  1. Som en del af den normale vedligeholdelsesprocedure kontrolleres, at forankringen af bådens batterier er i orden.
  2. Som en del af klargøringsproceduren til sejlads med gummibåd sikres, at alle ombordværende har opdriftsmidler i redningsdragterne og at disse er korrekt anlagt.

CH SOK vil nu anmode Forsvarets Skibshavarikommision om at behandle sagen med henblik på at uddrage alle de erfaringer som hændelsen i øvrigt måtte give anledning til. Det vil i den forbindelse blive undersøgt, hvorvidt det er muligt at forbedre redningsveste med henblik på bedre holdbarhed under ekstreme forhold.