[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

DIANA-klassen afløser de aldrende orlogskuttere af BARSØ-klassen. Begge skibsklasser løser hver dag året rundt nationale myndighedsoperationer for søværnet. Operationer som suverænitetshåndhævdelse, sø-redning, bekæmpelse af olieforurening og generel farvandsovervågning. For at løse søværnets operationer er der konstant omkring 350 mænd og kvinder på havet, ved Grønland og Færøerne, i de danske farvande og ofte under sydligere himmelstrøg.

Tydelige forbedringer
De nye MKII fartøjer af DIANA-klassen afløser som sagt Barsø-klassen, og der er sket mange forbedringer.

Først og fremmest har Søværnet nu en mere udholdende platform i dårlig vejr, og farten er øget til 25 knob. Konstablerne bor nu på 2-mands lukafer, med bad og toilet på samme dæk.
Der er mulighed for at medføre et containermodul med flydespærring, og endvidere er der indført et nyt og mere sikkert gummibådskoncept, idet gummibåden sættes og bjærges via en hæk-rampe.

Første patrulje også brugt til afprøvning
Denne første patrulje har naturligvis budt på de gængse farvands-overvågningsopgaver, men turen har i stor udstrækning været benyttet til diverse øvelser og tests med det nye udstyr.
Besætningen har således øvet de forskellige ruller, herunder havariruller med brand ombord, samt intensiv sejlads med gummibåden herunder sætning og bjærgning under forskellige forhold.
Endvidere har besætningen afprøvet vandkanon og sprinkling, samt ”sort” skib.

Søværnet har med DIANA fået en ny og tidssvarende platform til brug for de nationale operationer. En ny enhed der tilgodeser besætningen, og ikke mindst de operative krav. Indtil videre har ingen i besætningen ønsket at komme tilbage til Barsø-klassen.