[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

De omkring 7.000 medlemmer af KDA bliver ikke alene, hvis de melder sig som frivillige havmiljøvogtere. Næsten 7.000 lystsejlere sejler allerede med den rød-hvide SOK-vimpel, der fortæller, at de holder øje med eventuelle oliesyndere på havet.

Ordningen, hvor lystsejlere, og nu også piloter, kan melde sig som havmiljøvogtere, kører i år på tredje sæson, og succesen er åbenlys.

Markant fald
Alene i 2007 faldt antallet af olieobservationer med 10 procent. Det skyldes efter al sandsynlighed, at skibene ved, at ikke kun myndighederne, men også de frivillige havmiljøvogtere holder øje med dem. Om de færre olieobservationer siger leder af SOK's overvågnings- og beredskabsafdeling, kommandørkaptajn Stefan Neubauer:

"Faldet i olieobservationer er så markant, at vi tror på, at det ikke bare er en tendens. De frivillige havmiljøvogtere gør en forskel. De mange øjne på havet gør også, at oliespild fra den sejlende skibstrafik opdages tidligere. Det øger chancen for, at vi fanger synderen", siger Stefan Neubauer, der er glad for det nye samarbejde med flyverne.

Glade for samarbejdet
"Der er to vigtige årsager til, at vi i SOK er glade for samarbejdet med KDA. Flyvning og andre, fritidsaktiviteter i luften foregår året rundt. Med frivillige havmiljøvogtere blandt KDA's medlemmer vil vi derfor være godt dækket ind, også om vinteren. Desuden har flyene et enormt overblik, som vi ikke kan have fra vores professionelle sejlende enheder. Derfor vil havmiljøvogtere i luften have en god præventiv effekt på mulige miljøsyndere."

Også KDA's formand, Aksel Nielsen, er glad for det nye samarbejde med SOK:

"Samarbejdet med SOK passer fint ind i KDA's miljøpolitik. Den bygger blandt andet på at tage medansvar for miljøet gennem den måde, vi dyrker vores aktiviteter på. Som en interesseorganisation for alle luftsportsaktiviteter og fritidsflyvning i Danmark føler vi en forpligtigelse til også at deltage i løsning af en så vigtig samfundsopgave som miljøbeskyttelse. Vi håber, at vores aftale med SOK vil få en præventiv virkning".

SOK holder øje med oliespild på vandet via sejlende farvandsovervågning, satellitobservationer og miljøflyvninger, der koordineres med svenske og tyske myndigheders miljøflyvninger. Også blandt andre skibe under Marinehjemmeværnet og Farvandsvæsnet overvåger miljøet på havet.