[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Fartøjet er specielt designet til opsamling af olie på meget lavt vand og planlægges afleveret til Søværnet midt i første kvartal 2008.

Repræsentanter fra Division 16 og 17 (miljødivisionerne), 1. Eskadre og Værksted Danmark var til byggemøde og byggesyn i Hvide Sande i slutningen af oktober, og kunne ved selvsyn konstatere at endnu et nyt skib til Søværnet snart er en realitet.

Skroget er næsten færdigbygget i aluminium og apteringen i glasfiber er også godt på vej – de bygges i separate haller og monteres til sidst til en færdig enhed. Brugerne har været godt involveret i projektet fra starten og har haft masser af indflydelse på indretning og design af lægtvandsfartøjet.

Dæksfolkene er involveret i betjening og installation af dæksudstyr og cheferne har fået mulighed for at indrette broen efter egne præferencer. Et rigtig godt eksempel på involvering af brugere i byggeprocessen.


Udkaster-arrangement til oliesække
agterst på bagbord side
Fartøjet vil blive fremdrevet af to waterjets koblet til to dieselmotorer og forventes at ville kunne sejle på den gode side af 20 knob. Olie vil kunne opsamles af en børsteskimmer i stævnen, som vil køre ud på vandoverfladen med et hydraulisk system.

Den opsamlede olie vil pumpes via rør ud agter, hvor den vil ledt over i specielt designede oliesække. Disse vil så blive samlet op af et andet fartøj eller ankret op for senere bjærgning. Lægtvandsfartøjet vil kunne sejles af en besætning på 3 og herudover medbringe 5 ekstra personer.

Besætningerne ser meget frem til leveringen af det nye fartøj og udfordringerne med at gøre det fuldt operativt.
 



dyserne på fartøjets to waterjets til
fremdrivning
Søværnets repræsentanter var til sidste byggemøde i Hvide Sande 10. januar 2008, for at få de sidste ting diskuteret og sat på plads. Skrog og aptering er blevet sat sammen og det begynder at ligne et rigtigt skib.

I henhold til planen skal fartøjet afleveres fra værft 21. februar og derefter sejles til dets kommende basehavn i Korsør. Værftet har dog yderligere nogle dage at trække på, hvis der er udestående i den allersidste del af installationsfasen.

Dette vil vise sig i ugerne op til afleveringen, hvor også personel fra miljødivisionerne skal være på værftet. De skal modtage undervisning i de nye motorer, instrumenter, udstyr m.m.

Hvis der skulle være indretningsmæssige spørgsmål tilbage til den tid, så kan de også løses i den forbindelse.

Desuden skal der foretages fabriks-, havne- og søprøver med nybygningen, for at sikre at alt virker som det skal.


Fordækket med plads til
opsamlingsudstyret – en
børsteskimmer.