[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Omkring middagstid løber en melding ind til fartøjet GUNNAR SEIDENFADEN i Køge Havn. En havmiljøvogter har observeret en olieforurening i Køge Bugt; den er cirka 300 meter lang og ti meter bred. I nærheden ligger et mindre gråt fartøj, som ifølge havmiljøvogteren ser ud til at være synderen.

Kort efter forlader GUNNAR SEIDENFADEN havnen og sætter kurs mod olieforureningen. Selvom det kun er først i august, er vejret efterårsagtigt; overskyet, en smule blæst og lidt regn.

Om bord på GUNNAR SEIDENFADEN er der ud over besætningen en række gæster med, som skal overvære SOK’s arbejde. Meldingen er nemlig heldigvis ikke et rigtigt olieudslip, men en øvelse som skal give gæsterne indblik i, hvad der sker, når der meldes om en olieforurening.

 
 Gunnar Seidenfaden fik hjælp af
 fartøjet Diana, til at indsamle olien.

200 meter flydespærring
Gæsterne er en repræsentant fra Dansk Sejlunion samt en række havmiljøvogtere, som har vundet deltagelsen i øvelsen i en konkurrence udskrevet af SOK.  I dagens anledning er olien derfor skiftet ud med mange liter popcorn, men øvelsen foregår, som var det et rigtigt olieudslip.

Efter meldingen om olieudslippet bliver SOK kontaktet, og et andet fartøj, patruljeskibet DIANA, som i forvejen befinder sig i området, bliver også sendt ud.

Ude på vandet lægger GUNNAR SEIDENFADEN en flydespærring ud, og efterhånden som de mange lommer i spærringen bliver pustet op, flyder den ud på havet som en søslange.

Da alle 200 meter er pustet op, kobles den sammen med det assisterende fartøj DIANA, og rutineret sejler de ind i en u-formation, så de ved hjælp af spærringen får samlet de mange liter popcorn ind.

 
 Gæsterne blev fragtet
 mellem skibene i gummibåd
Olieprøver og bøde
Imens rykker et hold fra GUNNAR SEIDENFADEN over på den lille kutter, som har forårsaget forureningen. Alle gæsterne følger med over på oliesynderen i en gummibåd, og ombord på den lille kutter bliver kaptajnen afhørt af GUNNAR SEIDENFADENs besætning.

Her får han både en mundtlig og en skriftlig advarsel, hans papirer bliver gennemgået, og da han indrømmer at have forårsaget olieudslippet, får han en administrativ bøde.

Holdet tager også olieprøver fra kutteren for at kunne sammenligne med den opsamlede olieforurening, så det kan fastlås, at olien stammer fra kutteren.

Efter kaptajnens indrømmelse frigives skibet, og gæsterne rykker over på hjælpefartøjet DIANA, hvor dagen sluttes med rundvisning og en kort videofilm omkring olieopsamling på havet. Selvom gæsterne var trætte efter de mange timer på vandet, var det udelukkende kun positive bemærkninger der faldt omkring øvelsen, og vinderne drog hjem med både en oplevelse og en masse informationer rigere.