[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Det er dog ikke ensbetydende med, at OLFI ligger på den lade side. Uanset opgaven skal alle mand nemlig være på plads og klar.

- Alle om bord har forskellige funktioner, og der er ikke nogle, som er vigtigere end andre. Alle skal løse sine opgaver for at få OLFI til at operere 24 timer i døgnet, siger chef for OLFI, orlogskaptajn Per Ertløv Hansen.

 
Lige nu er der cirka 50 mand om bord på OLFI, hvoraf hver enkelt altså er en vigtig brik for at skibet kan sejle, også selv om OLFI lige nu bliver brugt som en del af en øvelse.

- Hvad enten det er en operation eller en øvelse kan jeg stadigvæk få kuldegysning, når vi starter op og sejler af sted. Intensiteten er høj, og man er spændt på, om det hele kører som det skal, siger Per Ertløv Hansen. 

Billedet til venstre:

Gang de Lang eller Lang de Gang. Kært barn har mange navne, men i hvert  fald er det her hovedfærdselsåren på
langs om bord på OLFERT  FISCHER

Fakta:
Korvetten HDMS OLFERT FISCHER blev søsat som den anden korvet i en serie på tre enheder benævnt NIELS JUEL klassen. Skibene blev bygget på DANYARD skibsværftet i Aalborg.

H.K.H. Prins Henrik navngav korvetten OLFERT FISCHER 15. januar 1980. Skibet er opkaldt efter søhelten OLFERT FISCHER, Kommandør i 1801 og senere viceadmiral (1747-1829).

Korvetten er et kompakt og sødygtigt skib, der er specielt designet til at kunne drage fordel af de farvandsgeografiske forhold, der omgiver Danmark. Korvetternes relativt beskedne størrelse har dog også vist sig fordelagtig ved indsættelsen af OLFERT FISCHER i internationale operationer, blandt andet IRAQI FREEDOM i den Arabiske Golf, hvor vanddybderne i det kystnære område er meget begrænsede.

Korvetten er meget slagkraftig i forhold til størrelsen, og al plads om bord er udnyttet fuldt ud til våbensystemer, elektrisk- og elektronisk udrustning, maskineri, beboelse og opholdsområder for besætningen.

Tal: Deplacement: 1.450 ton. Længde: 84,0 meter. Dybgang: 4,5 meter. Fart: 27 knob.