[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Søværnet sendte miljøskibene METTE MILJØ og GUNNAR THORSON til området. I samarbejde med Marinehjemmeværnskutterne PATRIOTEN og ANTARES, der befandt sig i umiddelbar nærhed, var hensigten at disse skulle klarlægge hændelsen, etablere afspærring og iværksætte indsamling af den spildte olie.

En driftsberegning viste, at olien ville drive nordpå, hvorfor Politi og det landbaserede miljøberedskab blev informeret om hændelsen. Ligeledes blev den svenske Kystbevogtning informeret, og sendte et miljøfly over sundet ca. kl. 23 og igen d. 30 oktober kl 09:30. Ingen af flyvningerne viste tegn på forurening, og det var ej heller muligt for Søværnets miljøenheder at lokalisere den pågældende olie.

En af forklaringerne på, at det ikke var muligt at lokalisere den pågældende olie kan være, at olien på grund af dennes vægtfylde synker ned og står i vandsøjlen. Dette bevirker, at det ikke er muligt at se olien, og dermed heller ikke muligt at opsamle den.

Sidst på eftermiddagen blev der observeret olieklumper i Humlebæk Havn og langs kysten mellem Espergærde og Humlebæk. Denne olie kan stammer fra udslippet på Københavns Red, hvilket en nærmere undersøgelse må vise. Det landbaserede miljøberedskab og Søværnet samarbejder med hensyn til opsamling af denne olie, og miljøskibet METTE MILJØ ligger klar i Sundet, hvis det i morgen tidlig viser sig, at der er olie der kan bekæmpes fra havet.