[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

DREJØ blev bygget på Svendborg Skibsværft i 1969, og meget passende var skibets sidste havneophold netop i Svendborg.

Opgaverne har spændt vidt gennem de mange år: farvandsovervågning, suverænitetshævdelse, miljøopgaver, søredning og assistance, når andre skibe havde brug for det.

På den sidste patrulje fra den 10. juli til den 28. juli var opgaverne blandt andet hoistøvelser med flyvevåbnets redningshelikoptere, træning med Frømandskorpset og diverse udrykninger. Der var også indlagt tid til et adoptionsbesøg på Fanø for at få sagt farvel en sidste gang.

Besætningen går over i MKII nybygning nummer 3. En ny type skib, der med en max hastighed på 27 knob kan operere på en langt mere aktiv måde end kutterne. Man kan sige, at afstandene i fremtiden bliver 2½ gange mindre.  

Fremtiden for DREJØ er endnu uvis, men enheder af Barsø-klassen er tidligere blevet solgt på auktion og sejler nu - med ny maling - som civile skibe.

Således takker et lille skib med en lang historie af. Besætningen ønsker orlogskutteren DREJØ en fornem fremtid og tak for godt samarbejde.