[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

En af inspektionsskibet HVIDBJØRNENs opgaver i Nordatlanten er, at føre kontrol med fiskeriet på færøsk fiskeriterritorium jf. de love og bekendtgørelser der er gældende for Færøerne.

I den forbindelse udfører HVIDBJØRNEN, når vejret tillader det, jævnligt kontrolbesøg på fiskefartøjer i den færøske fiskerizone – den såkaldte FFZ. I den senere tid har HVIDBJØRNEN haft fokus på russiske fiskeskibe, der fisker efter blåhvilling.

Blåhvillingen er en stimefisk, som lever pelagisk, hvilket vil sige, den lever i den frie vandmasse, i modsætning til de demersalte fiskearter, som lever ved havbunden, eksempelvis torsk og havtaske.

Blåhvillingen gyder vest for de Britiske Øer i april måned og trækker derefter på næringsvandring til blandt andet Norskehavet. Under denne vandring kommer de store blåhvillingestimer ind på FFZ, og her fanges de, som konsumfisk, af store russiske fabriksfiskerskibe.

Ved et kontrolbesøg overfører HVIDBJØRNEN et fiskeriinspektionshold bestående af en fiskeriofficer og indtil flere fiskeriassistenter, til det fiskeskib, der er udset til kontrol. Transporten af inspektionsholdet foregår med enten gummibåd eller helikopter.

Kontrollen tager udgangspunkt i tre hovedområder: Skibsdokumenter, redskaber og fangst.

- På broen kontrolleres skibsdokumenterne og det sikres, at skibets fører er i besiddelse af gyldig fiskerilicens og en række andre lovpligtige dokumenter.

- På dækket kontrolleres blandt andet redningsmidler og fangstredskaber, sidstnævnte for at fastslå om disse overholder gældende fiskerilovgivning. Kontrollen omfatter blandt andet størrelsen på maskerne i trawlet og størrelsen af sorteringsriste. Her er tale om tekniske bevaringsforanstaltninger, der har til opgave at sikre, at både for små og for store fisk ledes bort fra trawlet og dermed undgår at ende som bifangst.

Fangsten følges under kontrollen fra den tages om bord, og indtil den ender som et færdigt produkt i lasten. Undervejs kontrollers fangsten for indhold af ungfisk, altså fisk der er for små til at blive landet som bifangst, ligesom det kontrolleres om der smides fangst overbord.

- På de russiske fabriksskibe produceres som oftes hele blåhvilling med hoved og indvolde på frost og en biproduktion af fiskemel. Fisken bliver frosset i blokke pakket i kasser og stablet i lasten. Optællingen af lasten kan være en meget kold affære for kontrolholdet fra HVIDBJØRNEN, idet temperaturen er under minus 30 grader.

På baggrund af kontrolbesøget bliver der udfærdiget en kontrolrapport, der i enkeltheder beskriver observationerne om bord på fiskeskibet.

Kilde: Færøernes Kommando