[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Det skete onsdag i uge 19 klokken 11. I de næste 3 dage skulle 23 deltagende enheder fra 8 lande omkring Østersøen træne såvel egen enhed, som samarbejdet med andre enheder.

BALTIC SAREX 2008 startede dog allerede mandag morgen, hvor Rønne havn, der fungerede som basehavn hele ugen, var fyldt med skibe klar til SAR og besætninger fulde af forventninger til den kommende uge. 

De to første dage forblev skibene ved kaj. Dette betød dog ikke, at besætningerne lå på den lade side. Den menige del af besætningerne brugte blandt andet dagene på at lære hinanden at kende og få viden om de andre skibes procedurer.

Ikke to lande samler eksempelvis en person op af vandet på samme måde. Der blev diskuteret heftigt på molen om hvilken metode der nu var den mest snedige. Trods diskussioner forløb det hele dog i god stemning, og alle var enige om, at deres måde at gøre tingene på var bedst. Mens den menige del af besætningerne nød det gode vejr udenfor, så svedte skibsofficererne indenfor.

Her blev de blandt andet introduceret for et nyt SAR søgeprogram udviklet af og brugt i Marinehjemmeværnet. Dagene blev også brugt til at gøre alle fælles bekendt med diverse sikkerhedsforanstaltninger mv. og til at lære hinanden bedre at kende.

Med 23 deltagende skibe fra 8 lande omkring Østersøen var der i dagtimerne onsdag til fredag en heftig aktivitet i farvandet omkring Bornholm. Gennem diverse senarier skiftedes skibene til at være On Scene Co-ordinator (OSC). Da antallet af besætningsmedlemmer ombord i de enkelte skibe varierede, gav det mere sved på panden på nogle broer end andre.

For at gøre det så realistisk som muligt var enkelte skibe udpeget til havarister mm. Der synes næsten ikke at være nogen grænse for, hvilke uheld SØLØVEN, SLEIPNER, GUNNAR SEIDENFADEN og svenske WARTENA blev udsat for.

For at optimere realismen havde godt 50 figurenter fra Almegårds kaserne og Beredskabscenter Bornholm meldt sig. Om det var udsigten til en fridag på havet, eller om det var chancen for at blive hoistet, der fik figurenterne til at melde sig skal være usagt. Der deltog 6 helikoptere fra lige så mange nationer i dette års SAREX, så nogen fik oplevet et hoist, til stor ærgrelse for dem, der ikke fik.

Efter en lang dag på havet, hvor Rønne havn lå næsten øde hen, kunne man omkring 19 tiden igen fornemme en summen af aktivitet på havnen. Alle skibe lå ved kaj i Rønne om natten. Dette gav besætningerne mange muligheder for at tale om dagens begivenheder til søs over en grillet pølse og et krus øl.

Som afslutning på ugens strabadser var der fredag aften indbudt til beer call. Bornholms Marinedistrikt, der også havde planlagt øvelsen som helhed på vegne af SOK, var vært. Det var en hyggelig aften, hvor hele ugens forløb på godt og ondt blev vendt og drejet besætningerne imellem og hvor der i høj grad blev givet udtryk for, at forventningerne til ugen var blevet indfriet.

Tilbage var nu kun lørdag, hvor de deltagende landes ære skulle stå distancen. Hvem skulle være dette års Baltic cup vinder i fodbold og bowling. På fodboldsiden var finalen et rent polsk opgør, hvor det endte med at besætningen fra PIAST kunne kåres som vinder. I bowlinghallen lørdag aften kunne SØLØVEN trække sig sejrrigt tilbage.

Søndag middag under klar himmel og solskin forlod det polske skib MACKO som sidste enhed Rønne havn og satte dermed punktum for dette års SAREX. Mon ikke de returnerer i 2009.

Afslutningsvis bør vejret nævnes. Bornholm leverede endnu engang varen og alle dage bød på høj sol, næsten ingen vind og varmegrader over 20. Som en del af øvelsesdeltagerne gav udtryk for var vejret næsten for godt. Det er svært at gøre alle tilfreds.
(BHM)