[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Baggrunden for brevet:
Under farvandsovervågning i Kattegat uge 23, modtog GUTH et MAYDAY kl. 0214 torsdag morgen. Vi blev straks dirigeret mod positionen, som var Hatter Rev.

Det drejede sig om en tysk 40 fods sejlbåd der fra nord-øst var sejlet ind på selve revet. De havde vandindtrængen og det blæste 6 - 8 m/s, hvilket sikkert har betydet, at de havde god fart på ved grundstødningen.

Havaristen talte kun lidt engelsk, men her trådte vores nye banjemester i karakter, og førte kommunikationen på flydende tysk!
Vi var fremme på ca. 1½ time, og der var lidt panikagtig stemning ombord, men vores gummibådsbesætning og indsatsleder fik beroliget besætningen og tog bestik af situationen.

 

 
 Læs takkebrevet her
Der var indledningsvis kun ganske lidt vand i båden, men til gengæld stod de godt fast med under én meter vand fra midtskibs og frem.
Det blev besluttet at forsøge at trække båden fri med GUTH gummibåd. Det lykkedes dog ikke, heller ikke ved samtidig at krænge båden med en mand på bommen.

Vi tog en mand med tilbage til GUTH, hvorfra han kunne forsøge at skaffe hjælp til flotbringning. Der var jo ikke umiddelbart tale om en nødsituation, da båden stod sikkert på grunden og besætningen kunne, når de ønskede det komme om bord på GUTH.

Da tiden nærmede sig normal arbejdstid i land, forsøgte vi ved MAS-vagtens mellemkomst, at skabe kontakt mellem tyskeren og forskellige folk i land, som kunne trække skibet fri.

Første forsøg til Ballen havn, viste sig desværre forgæves, da den lokale slæber var på værft. Endelig lykkedes det at få kontakt til en entreprenør i Horsens. Han var professionel, hvilket også afspejlede prisen som startede ved omkring 80.000 kr.

Umiddelbart inden tyskeren sagde ja til tilbuddet fra Horsens, kaldte Havnemesteren fra Ballen og meddelte, at han havde en mand der kunne være fremme i løbet af en time. Da det var både hurtigere og sikkert også billigere, blev der indgået en aftale.

Der var nu begyndt at trænge mere vand ind, så GUTH overførte en lænsepumpe, som de kunne låne indtil ankomst Ballen.

GUTH lå standby, og observerede mens en lille turbåd fra Ballen hev og sled i sejlbåden. Efter et par forsøg lykkedes det, og båden blev slæbt til Ballen. Da GUTH Gummibåd ankom for at hente lænsepumpen, var man allerede i færd med at løfte båden ud af vandet, da man frygtede den ville synke.

Tyskerne var meget glade og tilfredse med GUTH indsats, selvom vi selv syntes at det var begrænset hvad vi havde gjort.´

Her et par uger senere har vi fået bevis på, hvor glade de var for vores indsats, idet de har sendt ovenstående brev via det danske Konsulat i Bremen.

En meget flot gestus.
Sådanne oplevelser gør det lidt lettere at være stolte!
Carsten Hirtsgaard