[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Det nye skib KNUD RASMUSSEN, der primært sejler på Grønlands vestkyst, varetager blandt andet suverænitetshåndhævelse, fiskeriinspektion og patruljering ved Grønland.

”KNUD er større, mere stabil og har en større kapacitet end inspektionskutterne. Vi kan være længere tid på havet, og vi kan gå igennem tykkere is”, forklarer chef på KNUD RASMUSSEN, kaptajnløjtnant Michael Tolstrup.

Spændene opstartsfase
KNUD RASMUSSEN anløb Grønland første gang 2. påskedag, den 24. marts 2008. I opstartsfasen har der kun været mindre tekniske problemer.

”Jeg er en glad mand. Det er spændende at komme over på en helt ny enhed. Det er en udfordring, at få lov til at starte et nyt skib op og sætte sig ind i de nye egenskaber, som skibene i KNUD-klassen har”, siger Michael Tolstrup.

Også skibets besætning er tilfredse med deres nye arbejdsplads. Hovedparten af dem har selv søgt over på KNUD RASMUSSEN, heriblandt Marinespecialist Anders Hurtigkarl. Han har tidligere sejlet med inspektionskutteren TULUGAQ i otte år.

”Jeg har kun sejlet med KNUD i en måned, så det er temmelig nyt. Men ind til videre er jeg glad for det. Det er rart at få større, bedre og mere tidssvarende forhold”, siger han.

Savner sjælen
Selvom Anders Hurtigkarl er glad for de nye forhold, savner han stadig kutteren en smule.

”De gamle kuttere havde mere sjæl. Der er meget, der går tabt på et nyt skib. Noget af hyggen er forsvundet. Det er som at komme fra et hyggeligt landhus og ind i et nyt moderne betonbyggeri”, siger han, men påpeger, at hyggen forhåbentlig genopstår, når rutinerne er faldet helt på plads.

Skibschef Michael Tolstrup er også godt klar over, at der skal lægges kræfter i at få den hjemlige hygge ind på det nye skib.

”Der var en hyggelig atmosfære på kutteren, og det skal vi føre videre her på KNUD. Vi gør alt, hvad vi kan for at holde fast i stemningen fra kutterne, men vi skal lige vænne os til de større vilkår og større rum”, siger han.

Læs hele artiklen i bladet Søværnet