[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

”Mødet gik rigtig godt. Det er et ungt forum, og vi har skullet forme det, efter hvad vi syntes var vigtigt. Men vi nåede de mål, som vi gerne ville nå, og der var fuld opbakning fra de andre medlemslande”, siger Stefan Neubauer Andersen, chef for SOK’s overvågnings- og beredskabsafdeling.

Fra dansk side er maritim kapacitetsopbygning et vigtigt emne, som også blev diskuteret. Ikke mindst i områder uden for den nordatlantiske region, bør landene hjælpes til at etablere deres egen kystbevogtning. I øjeblikket er der primært fokus på situationen ved Afrika

Fakta:
North Atlantic Coast Guard Forum (NACGF) blev stiftet oktober 2007.

De 20 medlemslande er
Belgien, Canada, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Holland, Irland, Island, Letland, Litauen, Norge, Rusland, Polen, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA.

Formålet med NACGF:
At styrke medlemslandenes evne til at håndtere udfordringerne indenfor kystvagtopgaver i Nordatlanten.

De andre seks i forvejen eksisterende arbejdsgrupper er:
Maritim sikkerhed
Narkotikasmugling
Menneskesmugling
Fiskeriinspektion
Havmiljø
Eftersøgning og redning

”Nogle nationer var en smule skeptiske, men de har fået øjnene op for, at der er opgaver ved for eksempel Afrikas kyst. Der ligger en stor opgave i at finde ud af, hvem der kan bidrage til opgaveløsningerne, og om de er interesseret i det”, forklarer Stefan Neubauer Andersen.

To nye medlemslande
Forummet havde i forvejen 18 medlemslande. På mødet blev endnu to lande, Spanien og Portugal, budt velkommen i samarbejdet. De to lande har blandt andet stor erfaring med bekæmpelse af menneskesmugling og narkotikasmugling.

På mødet blev der også fremlagt beretninger fra forummets seks arbejdsgrupper, og der blev etableret en syvende arbejdsgruppe, Technical Experiences, som Sverige blev formand for.

I førertrøjen
Island har nu overtaget formandskabet efter Danmark, og i den kommende tid, ligger der et stort arbejde i at analysere de forskellige nationers kompetencer.

”Internt skal vi finde ud af, hvem der er gode til hvad, og vi skal have de forskellige kompetencer udbredt”, siger Stefan Neubauer Andersen.

Selvom Danmark ikke længere står i spidsen for forummet, er der for Danmarks vedkommende fortsat mange opgaver at tage fat på:

”Vi er menigt medlem nu, men vi vil følge op på vores egne initiativer, og fortsat lægge vores kræfter i den maritime kapacitetsopbygning. Vi tager førertrøjen på, og viser de andre vejen”, siger Stefan Neubauer Andersen.