[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]

Se billedet i stor udgave her

”HVIDBJØRNEN giv agt! Vi har netop modtaget et nødopkald fra krydstogtskibet OCEANA. Skibet er gået på et skær og tager vand ind. Der er 2800 personer om bord, og vi har fire timers sejlads til havaristen. Derfor: På post for evakueringsrulle!”

Sådan prajede alarmen om bord på HVIDBJØRNEN om morgenen den 29. september. Udenfor på havet fik en hård nordlig vind bølgerne til at vise tænder. Heldigvis var alarmen kun starten på en redningsøvelse, der var arrangeret af den islandske kystvagt.

Under øvelsen var HVIDBJØRNEN udpeget til at koordinere redningsaktionen på ulykkesstedet. Det vil sige, at HVIDBJØRNEN havde kommandoen over de skibe og fly, der deltog i evakueringen og eftersøgningen af de mange besætningsmedlemmer og passagerer på krydstogtskibet.


SAR helikopter
Se billedet i stor udgave her
Foruden HVIDBJØRNEN deltog et fly og en helikopter samt det norske skib ANDENES, det islandske kystvagtskib TÝR og et par mindre redningsskibe. Især de små både fik deres sag for i bølgerne, men også HVIDBJØRNEN fik sine klø.

En udfordring
Under øvelsen skulle HVIDBJØRNEN både kommunikere med og koordinere de andre deltagende enheder. Desuden skulle HVIDBJØRNEN selv deltage i redningsøvelserne.
 
Blandt andet trænede HVIDBJØRNEN mand-over-bord-prodcedurer med de mindre både og hoist fra den islandske helikopter.

I øvelsen indgik også overvejelser om, hvordan besætningen kunne komme de i hundredevis af stærkt forkomne mennesker til undsætning.


Islandsk SAR båd
Se billedet i stor udgave her
Skulle HVIDBJØRNEN sende et indsatshold til havaristen? Hvordan kunne HVIDBJØRNEN mest sikkert og effektivt tage de mange mennesker om bord? Hvordan skulle de sårede prioriteres? Hvor var der plads på skibet til de nødstedte? Var der tæpper og varme drikke klar?

Hele HVIDBJØRNENs besætning deltog i disse og mange andre vigtige overvejelser.

Alt i alt forløb øvelsen godt. Alle på HVIDBJØRNEN optrådte professionelt og dygtigt, så HVIDBJØRNEN er godt forberedt, hvis det forfærdelige en dag skulle ske: At det, der var øvelse, bliver til virkelighed. Nordatlanten er ikke til at spøge med.

Efter øvelsen var vel overstået, forlagde HVIDBJØRNEN atter til Reykjavik og fortsætter nu sin patrulje mod Grønland.

Fakta:

Siden 1959
Efter forliset af den Kongelige Grønlandske Handels flagskib Hans Hedtoft i 1959 blev søredningstjenesten i Nordatlanten styrket på en række områder.

Blandt andet blev det besluttet, at der året rundt skulle være danske inspektionsskibe til stede i farvandene omkring Grønland.

I dag er søredning fortsat en vigtig del af inspektionsskibenes opgaver i Nordatlanten. Det gælder ikke mindst i disse år, hvor klimaforandringerne og den øgede turisme med krydstogtskibe betyder, at flere og flere skibe sejler ved Grønland. Et område, der oven i købet hører til verdens mest barske og vanskelige farvande at navigere i.