Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Se billedet i stor udgave her
”HVIDBJØRNEN giv agt! Vi har netop modtaget et nødopkald fra krydstogtskibet OCEANA. Skibet er gået på et skær og tager vand ind. Der er 2800 personer om bord, og vi har fire timers sejlads til havaristen. Derfor: På post for evakueringsrulle!”
Sådan prajede alarmen om bord på HVIDBJØRNEN om morgenen den 29. september. Udenfor på havet fik en hård nordlig vind bølgerne til at vise tænder. Heldigvis var alarmen kun starten på en redningsøvelse, der var arrangeret af den islandske kystvagt.
Under øvelsen var HVIDBJØRNEN udpeget til at koordinere redningsaktionen på ulykkesstedet. Det vil sige, at HVIDBJØRNEN havde kommandoen over de skibe og fly, der deltog i evakueringen og eftersøgningen af de mange besætningsmedlemmer og passagerer på krydstogtskibet.
SAR helikopter Se billedet i stor udgave her |
En udfordring
Under øvelsen skulle HVIDBJØRNEN både kommunikere med og koordinere de andre deltagende enheder. Desuden skulle HVIDBJØRNEN selv deltage i redningsøvelserne.
Blandt andet trænede HVIDBJØRNEN mand-over-bord-prodcedurer med de mindre både og hoist fra den islandske helikopter.
I øvelsen indgik også overvejelser om, hvordan besætningen kunne komme de i hundredevis af stærkt forkomne mennesker til undsætning.
Islandsk SAR båd Se billedet i stor udgave her |
Alt i alt forløb øvelsen godt. Alle på HVIDBJØRNEN optrådte professionelt og dygtigt, så HVIDBJØRNEN er godt forberedt, hvis det forfærdelige en dag skulle ske: At det, der var øvelse, bliver til virkelighed. Nordatlanten er ikke til at spøge med.
Efter øvelsen var vel overstået, forlagde HVIDBJØRNEN atter til Reykjavik og fortsætter nu sin patrulje mod Grønland.
Fakta:
Siden 1959 Blandt andet blev det besluttet, at der året rundt skulle være danske inspektionsskibe til stede i farvandene omkring Grønland. I dag er søredning fortsat en vigtig del af inspektionsskibenes opgaver i Nordatlanten. Det gælder ikke mindst i disse år, hvor klimaforandringerne og den øgede turisme med krydstogtskibe betyder, at flere og flere skibe sejler ved Grønland. Et område, der oven i købet hører til verdens mest barske og vanskelige farvande at navigere i. |