Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Det var bidende koldt, da kommandoen for første gang skulle hejses på det nye inspektionsfartøj, EJNAR MIKKELSEN.
Men mærkedagen er en tradition, og derfor trodsede samtlige besætningsmedlemmer kulden denne fredag formiddag, 16. januar 2009, tog opstilling på helikopterdækket og modtog både civile gæster og gæster fra søværnet.
Klokken 1000 ankom chefen for Søværnets Operative Kommando, kontreadmiral Nils Wang, og efter at have inspiceret skansevagten kunne skibschefen endelig råbe de to forløsende ord:
- Hejs kommandotegn!
Den rette ånd
Med sit kommandotegn i masten blev det officielt, at kaptajnløjtnant Troels Sundwall er chef for EJNAR MIKKELSEN - en rolle, han skal dele med kaptajnløjtnant Kaj Maciek Elverlund.
- Jeg er selvfølgelig stolt over at være en del af den første besætning, og kommandohejsningen er en skæringsdag, fordi vi nu officielt indgår i flådens tal. Men det kriblede endnu mere i maven, da jeg stod på Karstensens Skibsværft i Skagen, og der blev skrevet under på papirerne, og jeg fik at vide, at jeg måtte sejle skibet fra værftet til Frederikshavn. For det er ret specielt at skulle sejle et helt nyt skib, siger Troels Sundwall.
Det er da også netop træning i at lære skibet at kende, som står på programmet inden EJNAR MIKKELSEN 23. februar sejler mod sin første operative opgave i Nordatlanten.
- Dertil kommer, at vi skal skabe den rette ånd om bord. For eksempel at alle selv tager ansvar, og at alle er parate til at hjælpe hinanden på tværs af faggrænser, siger Troels Sundwall.
Både chefen for EJNAR MIKKELSEN, kaptajnløjtnant Troels Sundwall (tv) og chefen for Søværnets Operative Kommando, kontreadmiral Nils Wang (th) er stolte over søværnets nyeste skib. |
Bedre kapacitet
Efter kommandohejsning og rundvisning om bord kunne Nils Wang så at sige slutte ringen ved efterfølgende at stryge kommando på den inspektionskutter, AGPA, som han selv har været chef for, og som EJNAR MIKKELSEN skal afløse.
- Men dét, jeg er ked af på en dag som denne, er, at jeg ikke er kaptajnløjtnant og skal sejle det nye inspektionsfartøj, siger Nils Wang.
Han mener, at Danmark med den nye skibsklasse har fået en bedre kapacitet til opgaveløsningen i det arktiske område.
- I forhold til Arktis kan skibene sejle gennem mere is og holde søen i dårligt vejr. Derfor er de ikke på samme måde afhængige af vind og vejr. Desuden har de et SAR-fartøj om bord, som kan indsættes overalt, så der er ingen steder, hvor vi ikke kan yde den hjælp, vi altid har leveret, siger han.
Desuden påpeger Nils Wang, at KNUD RASMUSSEN og EJNAR MIKKELSEN i forhold til inspektionskutterne har større udholdenhed og fleksibilitet, og derfor kan bruges til flere opgaver, også internationale operationer.
Navngivning
Efter en vellykket kommandohejsning sætter EJNAR MIKKELSEN snart kurs mod endnu en begivenhed – denne gang i København. Torsdag 22. januar klokken 1500 skal skibets SAR-fartøj navngives. Begivenheden finder sted på Toldboden ved Amaliehaven, hvor Ejnar Mikkelsens barnebarn, Naja Mikkelsen vil navngive SAR-fartøjet.
Se billeder fra kommandohejsningen