[Oprindeligt publiceret af Marinestaben]
Straks efter at Danmark overtog kommandoen over NATO Stående Minerydningsgruppe nr. 1 (SNMCMG1) ved en ceremoni på Flådens gamle leje, Holmen i København den 13. januar forlagde styrken bestående af Kommandoskibet THETIS og minerydningsenhederne FGS SULZBACH-ROSENBERG (Tyskland), HMS BROCKLESBY (England), LVNS TALIVALDIS (Letland) og HNLMS MAKKUM (Holland) mod den tyske flådes havariskole i Neustadt, tæt på Travemünde.
Tilskadekommen behandles
Se billedet i stor størrelse |
Ved den tyske havariskole stod snesevis af instruktører på spring for at forestå individuelle og samarbejdsrelaterede øvelser indenfor brandslukning, lækstop-ning, førstehjælp og anden havaritræning.
Skibenes besætninger blev i bogstaveligste forstand ”hold til ilden” igennem den første uge i havn (havnefasen), men der blev da også tid til at dyste indbyrdes imellem enhederne i bl.a. svømning og fodbold, ligesom der blev afholdt et hav af møder for at koordinere de kommende ugers aktiviteter.
Havnefasens klimaks var en ”Major Harbour Fire Exercise”, der omhandlede en simuleret eksplosionsagtig brand ombord i det engelske minerydningsfartøj, der bredte sig til tyskeren. Der var mange – og godt sminkede – sårede, hvorfor det blev besluttet at rekvirere assistance fra de tyske, civile myndigheder.
De reagerede prompte, og indenfor ganske kort tid susede 8 brandbiler og en kørende skadestue ind ad porten til flådebasen med hylende sirener. De i alt 14 tilskadekomne fik den bedste behandling, og branden blev efterfølgende slukket i et eksemplarisk samarbejde imellem civile og militære brandfolk. Der var rigtig gang i den!.
Brandøvelse på havnen
Se billedet i stor størrelse |
Havnefasen er nu afløst af søfasen, der byder på lidt ”af samme skuffe” - blot til søs. Denne gang kommer hjælpen sejlende i form af de andre enheder i mine-rydningsgruppen - eller som i går - i form af et civilt brandbekæmpelsesfartøj, der assisterede med køling og evakuering af tilskadekomne.
Desværre var det meget tåget i området, hvorfor det af sikkerhedsmæssige årsager ikke var muligt at øve nedfirring af vores venner fra det civile brandvæsen fra Hamborg, Lübeck og Neustadt, hvilket ellers var planen.
Hvert skib har i disse dage et antal instruktører og kontrollører fra den tyske ha-variskole ombord – de såkaldte Sea Riders. De iværksætter med kort varsel al-verdens hændelser og simulerer ødelæggelser ombord, der gør, at skibene må iværksætte nødprocedurer i stort omfang.
Den samlede havariuddannelse på den tyske havariskole med fælles sports- og dykkeraktiviteter mv. er rigtig god samvirketræning, som understøtter styrkeche-fens førsteprioritet, der omfatter integration af styrkens mange forskellige enhe-der og nationer.
Efter endt havariuddannelse fortsætter SNMCMG1 sit planlagte øvelsesprogram, der fører styrken igennem Kielerkanalen på vej mod Middelhavet.
Læs mere om SNMCMG 1